Hjo kommun och Vision vill stärka äldreomsorgen

I dagarna hade företrädare för fackförbundet Vision och Hjo kommun ett dialogmöte om hur verksamheterna för vård och omsorg kan utvecklas och arbetsmiljön bli mer hållbar. En utgångspunkt var utmaningar inom äldreomsorgen som synliggjorts under pandemin. Parterna kom överens om en fortsatt dialog om bland annat antalet medarbetare per chef samt behovet av stödfunktioner för chefer.

- En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö är det viktigt att minska antalet medarbetare per chef, men också se till att cheferna har tillgång till bra stödfunktioner. Här känner vi att vi har samma mål som arbetsgivaren och ser framemot fortsatt dialog, säger Charlotte Karlsson, chefsombud Vision i Hjo kommun.

Dialogmötet genomfördes förra fredagen. Från kommunen deltog bland andra kommunstyrelsens ordförande Catrin Hulmarker, kommundirektör Eva Ulfenborg, vård- och omsorgschef Annika Törner och personalchef Pauline du Puy. Från Vision medverkade förutom lokala fackliga företrädare också Visions ordförande Veronica Magnusson. Fackförbundet genomför just nu en riksomfattande dialog med kommunpolitiker för att diskutera hur förutsättningarna för chefer och medarbetare kan förbättras för att utveckla äldreomsorgen.

Dialogen i Hjo kommun utgick i stor utsträckning från det systematiska arbetsmiljöarbetet, där en kartläggning pekat ut både förbättringsområden och positiva resultat att utveckla vidare. Vision och kommunen kommer gemensamt att arbeta vidare med resultatet av arbetsmiljökartläggningen, med målet att åstadkomma en positiv förändring för cheferna. I detta arbete ingår fortsatt dialog kring antalet medarbetare per chef och inventering av behovet av stödfunktioner för chefer.

Bakgrunden till Visions initiativ, i Hjo och i andra kommuner, är de utmaningar inom äldreomsorgen som satts i blixtbelysning under pandemin. Många av bristerna har funnits även före krisen, och genom de statliga satsningar som nu genomförs finns det enligt fackförbundet goda möjligheter att göra investeringar för att bygga en äldreomsorg för framtiden.

- Att förbättra arbetsmiljön för chefer och medarbetare ligger högt på agendan inom Hjo kommun. Vi ser behov av en fortsatt dialog lokalt, men samtidigt behöver riksdagen ge landets kommuner en tydlig signal att satsningarna som kan förbättra villkoren för omsorgscheferna och deras medarbetare blir långsiktiga, säger kommunstyrelsens ordförande Catrin Hulmarker.

För mer information, kontakta:
Personalchef Pauline du Puy på Hjo kommun
pauline.du.puy@hjo.se