H.K.H. Kronprinsessan Victoria beskyddare för Bergmanfestivalen 2018

Mellan den 23 augusti och den 2 september 2018 arrangeras Bergmanfestivalen 2018 på Dramaten. H.K.H. Kronprinsessan Victoria är festivalens officiella beskyddare jubileumsåret 2018, då Ingmar Bergman skulle fyllt 100 år.

– Vi är glada över att Kronprinsessan Victoria blir officiell beskyddare för Bergmanfestivalen. Nästa års festival blir ett särskilt viktigt år för festivalen, då vi tillsammans med många andra hedrar en av Sveriges allra mest framstående och betydelsefulla konstnärer, säger teaterchef Eirik Stubø.

Bergmanfestivalen grundades 2009 av Dramaten med målet att vara en angelägenhet för den samtida nationella och internationella teaterkonsten genom att presentera föreställningar från hela världen i Ingmar Bergmans anda. Festivalen blev en stor framgång och inspirerade till en uppföljande festival 2012 och 2016.

Nästa festival äger rum 2018, året då Ingmar Bergman skulle fyllt 100 år vilket kommer att uppmärksammas på många håll både i Sverige och internationellt. Festivalprogrammet presenteras i detalj under våren 2018. Utöver de internationella gästspelen kommer Dramaten även ha premiär på en rad egna festivalproduktioner. Utgångspunkter kommer som tidigare vara Ingmar Bergmans omfattande verk som författare och som teater- och filmregissör men festivalen kommer även att innehålla föreställningar som inte är direkt kopplade till hans verk. Under elva dagar fylls teatern av föreställningar, seminarier, konserter, filmvisning, workshops med mera.

Festivalen har sedan starten presenterat internationella produktioner från några av de mest betydelsefulla namnen inom scenkonst såsom Katie Mitchell, Heiner Goebbels, Ivo van Hove, Emma Dante, Thomas Ostermeier och många fler. Festivalen står även värd för ett möte med unga kommande regissörer och artister från olika länder. Den senaste festivalen 2016 hade över 10.000 besökare och blev en succé hos kritiker och publik.

Om beskyddarskap
Kungliga beskyddarskap har en lång historisk tradition. I dag innebär begreppet ett uttalat stöd för organisationers, föreningars, eller institutioners arbete eller ett stöd till andra viktiga verksamheter eller samhällsengagemang.
Mer information på www.kungahuset.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.