AF Gruppen SverigeAF Gruppen Sverige

HMB bygger bostäder för OBOS i centrala Nacka

HMB Construction ska bygga 60 lägenheter med bostadsrätt i Nacka stad, det nya och tättbebyggda område som omfattar ca 14 000 bostäder och 10 000 arbetsplatser.

Kvarteret Elverkshuset i centrala Nacka har nära till både storstad, skog och skärgård. Illustration: 3D vision

I Nackas mest centrala läge, ett stenkast från Nacka Forum och nära den planerade tunnelbanestationen, uppför medlemsägda OBOS kvarteret Elverkshuset som kommer bestå av cirka 330 bostadsrätter.

Brf Ampere blir den första bostadsrättsföreningen av fem. De 60 bostäderna byggs i olika storlekar för olika behov och uppfyller kraven för miljömärkningen Svanen. Det innebär bland annat hållbara materialval och energilösningar.

- Nacka stad är ett av de större utbyggandsområdena som finns i Storstockholm och vi är väldigt glada över möjligheten att få bidra i ett av de större enskilda projekten, säger Sofia Ljungdahl, VD för OBOS Nya Hem och ansvarig för bolagets storstadssatsning.

HMB och OBOS inledde sitt samarbete i fjol med byggnation av bland annat 115 miljöcertifierade bostäder i Edsviken i Sollentuna.

- Vi uppskattar att få bidra till OBOS storstadssatsning och ser fram emot att leverera riktigt fina bostäder i Nacka, säger Krister Karlsson, vd HMB Construction.

Cirka 20 procent av bostäderna i Brf Ampere erbjuds via OBOS Deläga, en boköpsmodell som sänker trösklarna till det ägda boendet. Medlemmar i OBOS har förtur vid köp.

Byggnationen startar hösten 2022, med inflyttning planerad till sommaren 2024.

HMB Construction är ett av Sveriges 30 största byggföretag med kontor i Falun, Gävle, Eskilstuna, Örebro, Västerås, Uppsala och Stockholm. HMB omsätter 1,5 miljarder SEK (2021) och har 330 medarbetare.

+46 31 762 40 00https://afgruppen.se/

AF Gruppen är en ledande bygg- och industrikoncern med 5 500 medarbetare, huvudsakligen i Norge och Sverige. Koncernen omsätter 28 miljarder NOK (2021) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av Kanonaden Entreprenad, HMB ConstructionAF Bygg Syd, AF Härnösand ByggreturerAF Prefab Mälardalen och AF Projektutveckling.

AF Gruppen med stark tillväxt och rekordhög orderstock första kvartalet 202213.5.2022 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

AF Gruppen (AFG) levererar hög tillväxt första kvartalet 2022 och har en rekordhög orderstock i slutet av kvartalet. Lönsamheten har påverkats negativt av prisökningar på råvaror och försörjningsutmaningar till följd av geopolitisk oro. Omsättningen ökade med 9 procent till 6 809 MNOK jämfört med samma kvartal föregående år, medan resultatet före skatt blev 209 MNOK.