AF Gruppen SverigeAF Gruppen Sverige

HMB bygger energismarta bostäder i Örebro

HMB Construction, dotterbolag i AF Gruppen, har fått uppdraget att bygga 182 lägenheter och en förskola i Örebros nya bostadsområde Tamarinden. Första spadtaget tas i höst.

Tamarindens gatumiljö är utformad så att det blir attraktivt att gå, cykla och resa kollektivt. Illustration: White.

Beställare av nybyggnadsprojektet är Tornet Bostadsproduktion, en av aktörerna som bidrar till områdets hållbara och innovativa lösningar för energisystem och arkitektur.

Byggnaderna har utformats för låg energiförbrukning, små energiförluster och en målsättning att bli självförsörjande på el. Förstudier visar ett halverat effektbehov och en energibesparing på 30 procent.

Energisystemet kombinerar solenergi, fjärrvärme och geovärme. Den egenproducerade energin kan lagras och delas i ett lokalt kvartersnät – unikt och det första i Sverige.

Ambitionen är att Tamarinden ska bli en förebild för hur vi kan bygga energismart och därmed bidra till att snabba på klimatomställningen.

- Det är mycket glädjande att vi får vara med och bygga ett bostadsområde med högt ställda mål för hållbarhet, säger Krister Karlsson, vd för HMB Construction.

I Tamarinden planeras totalt för ca 800 nya bostäder, förskola och verksamhetslokaler.

HMB påbörjar sin del av projektet hösten 2022 med beräknad inflyttning 2025. Uppdraget genomförs som en totalentreprenad.

+46 31 762 40 00https://afgruppen.se/

HMB Construction är ett av Sveriges 30 största byggföretag med kontor i Falun, Gävle, Eskilstuna, Örebro, Västerås, Uppsala och Stockholm. HMB omsätter 1,5 miljarder SEK (2021) och har 330 medarbetare.

HMB är en del av AF Gruppen, ledande bygg- och industrikoncern med 5 500 medarbetare, huvudsakligen i Norge och Sverige. Koncernen omsätter 28 miljarder NOK (2021) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av Kanonaden Entreprenad, HMB ConstructionAF Bygg SydAF Härnösand ByggreturerAF Prefab Mälardalen och AF Projektutveckling.

AF Gruppen med stark tillväxt och rekordhög orderstock första kvartalet 202213.5.2022 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

AF Gruppen (AFG) levererar hög tillväxt första kvartalet 2022 och har en rekordhög orderstock i slutet av kvartalet. Lönsamheten har påverkats negativt av prisökningar på råvaror och försörjningsutmaningar till följd av geopolitisk oro. Omsättningen ökade med 9 procent till 6 809 MNOK jämfört med samma kvartal föregående år, medan resultatet före skatt blev 209 MNOK.