AF Gruppen SverigeAF Gruppen Sverige

HMB får nytt bostadsprojekt i Uppsala

AF Gruppens dotterbolag HMB Construction ska bygga 186 nya bostäder för Wallenstam i Rosendal i Uppsala. Kontraktssumman är omkring 200 MSEK, exkl moms.

Kvarteret Kompositörens varierade och levande fasader vid torget i ett av Rosendals mest centrala lägen. Visionsbild: Kjellander Sjöberg.

Kvarteret Kompositören består av två fastigheter med 186 hyresrätter och kommersiella lokaler för bland annat restaurang och café. Kvarteret är en del av Rosendal, ett nytt och naturskönt bostadsområde med cykelavstånd till Uppsala centrum.

Bostadshusen får ett varierat utseende med olika höjder, material och kulörer. Fasaderna kläs i trä, bland annat cederträspån, som ger ett varmt intryck.

Kv. Kompositören är HMB Constructions tredje projekt för Wallenstam i Rosendal. För närvarande färdigställs Flanören med 161 hyreslägenheter samt lokaler.

- Nära samverkan i tidiga skeden och hantverksmässigt byggande med låg prefabgrad gör det möjligt för oss att bygga bostäder med hög kvalitet, något som är viktigt för vår beställare, säger Krister Karlsson, vd HMB Construction.

Projekt Kompositören genomförs som en totalentreprenad med planerad byggstart efter sommaren och beräknad inflyttning senhösten 2023.

HMB Construction är ett av Sveriges 30 största byggföretag med kontor i Falun, Gävle, Eskilstuna, Örebro, Västerås, Uppsala och Stockholm. HMB omsätter 1,4 miljarder SEK (2020) och har 330 anställda.

+46 31 762 40 00https://afgruppen.se/

AF Gruppen är en ledande bygg- och industrikoncern med 5 700 medarbetare i Norge, Sverige, Storbritannien och Litauen. Koncernen omsätter 27 miljarder NOK (2020) och bolaget är noterat på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av HMB Construction, Kanonaden EntreprenadAF Bygg Syd, AF Härnösand ByggreturerPålplintar och AF Projektutveckling.

OBOS och AF Gruppen deltar i utvecklingen av Skeppsbron i Göteborg7.7.2021 08:44:12 CEST | Pressmeddelande

Skeppsbron i Göteborg är ett unikt stadsutvecklingsprojekt intill Göta älv i centrala Göteborg. Visionen är att Skeppsbron ska bli göteborgarnas nya mötesplats vid älven och återförena staden med vattnet. AF Projektutveckling har nu tecknat ett intentionsavtal med OBOS Nya Hem för att tillsammans genomföra projektet som omfattar omkring 125 bostadsrättslägenheter. Byggstart för kvarteret beräknas ske 2025.

AF Gruppen och Aker Solutions skapar ett ledande globalt företag för avveckling och återvinning inom offshore1.7.2021 10:47:11 CEST | Pressmeddelande

Idag har AF Gruppen och Aker Solutions signerat ett intentionsavtal (LOI) för att slå samman de två företagens existerande offshore decom-operationer till ett 50/50-ägt bolag med målet att skapa en ledade global aktör för miljövänlig återvinning av offshoreinstallationer. Genom att etablera en renodlad, fokuserad aktör som kan återvinna globala offshoreinstallationer, kan parterna ge ett betydande bidrag till en hållbar, grön omställning av offshoresektorn.