HMB gör fastighetsaffär och bygger nytt i Falun

Dalarnas största privata hyresvärd förvärvar tomt av HMB Construction, som bygger nya bostäder i centrala Falun för att möta uppdämt behov.
Kvarteret Vitsippan i centrala Falun.Illustration: Mondo Arkitekter

Efterfrågan på centrala bostäder är stor, både från nyinflyttade till Falun och från lite äldre falubor som vill byta villan mot ett mer bekvämt boende.

Masmästaren, Dalarnas största privata hyresvärd, har förvärvat en tomt i stadsdelen Britsarvet av HMB Construction, som också får uppdraget att bygga 61 bostäder i tre punkthus.

- Vi ser fram emot samarbetet med Masmästaren och att få komplettera bolagets långsiktiga fastighetsinnehav med nya, fina hyresrätter, säger Tommy Lövenvik, avdelningschef på HMB Construction.

HMB kommer att bygga med egen, lokal personal i en småskalig och effektiv projektorganisation. Till skillnad från många andra entreprenörer har HMB valt att anställa egna yrkesarbetare med hög kompetens som de tar med sig från projekt till projekt.

- Att få vara en aktiv del av Faluns tillväxt känns fantastiskt! Hyresrätten behöver stärkas som boendeform och här kan vi tillsammans med HMB verkligen visa att det är ett attraktivt boende. Att läget sedan är bästa tänkbara i Falun gör inte saken sämre, säger Mats Sonehag, vd i Masmästaren.

Punkthusen i kvarteret Vitsippan i Britsarvet byggs i tre olika höjder – åtta, fem och tre våningar – för att smälta väl in i omgivningen. Husen får bärande stommar av stål och betong med träreglar i yttervägg. Alla lägenheter har balkong. Lägenheterna högst upp i åttavåningshuset får vidsträckt utsikt över Falun.

Byggstarten i kvarteret Vitsippan är planerad till april 2020 med inflyttning hösten 2021.

HMB har ytterligare att pågående bostadsprojekt i Hyttbäcken i Falun, där man bygger 42 bostadsrätter.

HMB Construction är en del av den norska byggkoncernen AF Gruppen. HMB bygger i Stockholm, Mälardalen, Dalarna, Västmanland, Uppland och Gästrikland och har just nu 1 500 lägenheter i produktion. Bolaget omsatte 1,3 miljarder SEK 2018.

Masmästaren är Dalarnas största privata hyresvärd, som äger 1 748 bostadslägenheter och 436 lokaler i fem städer. Bolaget omsätter årligen ca 300 Mkr.

Kvarteret Vitsippan i centrala Falun.Illustration: Mondo Arkitekter
Kvarteret Vitsippan i centrala Falun. Illustration: Mondo Arkitekter.

AF Gruppen är en av Norges ledande bygg- och industrikoncerner med 4 500 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen. Koncernen omsätter 18,8 miljarder NKR (2018) och är noterad på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB Construction, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar.

HMB Construction är ett av Sveriges 30 största byggföretag med kontor i Falun, Gävle, Eskilstuna, Uppsala, Västerås och Stockholm. 2018 omsatte HMB 1,3 miljarder SEK och hade 264 årsanställda.

afgruppen.se
hmbcon.se