HMB vinner nytt lägenhetsprojekt nära Stockholm

AF Gruppens dotterbolag HMB Construction bygger ytterligare 132 lägenheter i Järfälla på uppdrag av Tornet Bostadsproduktion. Kontraktssumman är på 164 MSEK, exklusive moms.

HMB fortsätter det framgångsrika samarbetet med Tornet Bostadsproduktion.

De nya bostäderna byggs i stadsdelen Tallbohov i Järfälla kommun nordost om Stockholm, där HMB redan producerar 180 hyresrätter för Tornet Bostadsproduktion.

Den andra etappen av projektet består av 118 bostadsrätter och 14 LSS-boenden, bostäder för personer med särskilda behov. Lösningar och prisbild har arbetats fram i nära samarbete mellan Tornet och HMB.

Uppdraget utförs som en totalentreprenad och enligt det koncept som HMB tillämpar i första etappen i Tallbohov, med bland annat platsgjutna stommar som ger en större total boyta.

- Vi arbetar gärna i långsiktiga samarbeten där kunskap från tidigare projekt tas tillvara och skapar värde för våra kunder, säger Bård Frydenlund, koncerndirektör för AF Gruppen Sverige.

Bostäderna i Tallbohov etapp två planeras stå klara i början av 2024.

HMB fortsätter det framgångsrika samarbetet med Tornet Bostadsproduktion.

+46 31 762 40 00https://afgruppen.se/

AF Gruppen är en ledande bygg- och industrikoncern med 5 500 medarbetare i Norge, Sverige, Kina, Storbritannien och Litauen. Koncernen omsätter 22,6 miljarder NOK (2019) och bolaget är noterat på Oslo Børs.

AF Gruppen Sverige består av AF Bygg Göteborg, AF Projektutveckling, AF Bygg Syd, AF Härnösand Byggreturer, HMB Construction, Kanonaden Entreprenad och Pålplintar.

OBOS och AF Gruppen deltar i utvecklingen av Skeppsbron i Göteborg7.7.2021 08:44:12 CEST | Pressmeddelande

Skeppsbron i Göteborg är ett unikt stadsutvecklingsprojekt intill Göta älv i centrala Göteborg. Visionen är att Skeppsbron ska bli göteborgarnas nya mötesplats vid älven och återförena staden med vattnet. AF Projektutveckling har nu tecknat ett intentionsavtal med OBOS Nya Hem för att tillsammans genomföra projektet som omfattar omkring 125 bostadsrättslägenheter. Byggstart för kvarteret beräknas ske 2025.

AF Gruppen och Aker Solutions skapar ett ledande globalt företag för avveckling och återvinning inom offshore1.7.2021 10:47:11 CEST | Pressmeddelande

Idag har AF Gruppen och Aker Solutions signerat ett intentionsavtal (LOI) för att slå samman de två företagens existerande offshore decom-operationer till ett 50/50-ägt bolag med målet att skapa en ledade global aktör för miljövänlig återvinning av offshoreinstallationer. Genom att etablera en renodlad, fokuserad aktör som kan återvinna globala offshoreinstallationer, kan parterna ge ett betydande bidrag till en hållbar, grön omställning av offshoresektorn.