Hög beredskap inför höstens första storm

E.ON sätter in extra resurser med anledning av stormen som väntas in över södra Sverige natten till söndag. SMHI har utfärdat klass 2-varningar i Skåne och Halland, med uppskattade vindstyrkor på upp emot 25 m/sek. Även Blekinge, Kalmar och Öland kommer drabbas av väldigt hårda vindar.

E.ON:s beredskapsstyrka består av cirka 100 personer och 30-talet maskiner, beredda att rycka ut för att ta hand om eventuella strömavbrott efter stormen.

- Vi för en nära dialog med SMHI och anpassar vår beredskap efter deras prognoser. Vår organisation som står redo från lördag eftermiddag kommer att dirigeras dit de behövs bäst. Om situationen kräver det, har vi dessutom bra möjligheter att snabbt växla upp ytterligare i antal resurser, säger Peter Hjalmar, driftchef på E.ON Elnät Sverige.

Bättre rustade för stormar
Från år 2006 till idag har E.ON investerat drygt 20 miljarder kronor i att vädersäkra sitt elnät i Sverige, vilket innebär att luftburen och många gånger oisolerad ledning har ersatts med i huvudsak nedgrävd kabel. En investering som i antal kilometer räknat tar oss hela vägen från Stockholm till Sydney tur och retur.

På E.ONs avbrottskarta går det att få information om pågående strömavbrott:

Avbrottskarta

För mer information kontakta E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Fastighetsbranschen bra men kan bli bättre3.7.2018 08:00Pressmeddelande

Fastighetsbranschen är en av de branscher som tagit stora kliv när det gäller att gå mot ökad hållbarhet. Det är helt förståeligt. Fastighetens värde ökar, hållbarhet är efterfrågat från hyresgäster och ett hållbart perspektiv sänker kostnaderna för fastighetsägaren. Samtidigt visar en undersökning som SB Insight gjort på uppdrag av E.ON att det finns mycket kvar att göra. Mest överraskande är att ingen av de fastighetsbolag som har deltagit i undersökningen har krav på återvunnet material i sina upphandlingar.