Hög efterfrågan på säkerhet, väktare och ordningsvakter - också i pandemin

Säkerhetsföretagens nya årsrapport och konjunkturbarometer uppmärksammades i Dagens Industri i lördags då branschens omsättningsökning är en indikator på hur snabbt företagens kostnader för trygghetsskapande åtgärder växer.

- ”En fortsatt hög brottslighet förklarar att säkerhetsföretagens omsättning fortsatte att öka trots pandemin. Vår bransch är samhällsviktigt och företagen har säkerställt att tjänster och teknik kan fortsätta att levereras även i tider av kris.”, säger Li Jansson, bransch- och näringspolitisk chef, Säkerhetsföretagen.

Samtidigt minskade antalet anställda under 2020 till följd av inbromsade flygkontroller och inställda event.

-”Vår konjunkturbarometer för andra kvartalet 2021 visar att 75 procent av säkerhetsföretagen ser en ökad efterfrågan kommande sex månader. Noll – inget – säkerhetsföretag anger att efterfrågan kommer att minska.”, fortsätter Li Jansson.

För att öka effektiviteten i trygghetsinvesteringarna föreslår Säkerhetsföretagen en ny reform – att införa ”företagar-poliser”.

- ”Polisen behöver lära av sin framgångsrika samverkan med ordningsvakter och införa företagarpoliser som på varje avdelning och polisregion bär ansvaret för samverkan med näringslivet i stort. Då skapas långsiktiga samarbetsformer som är nödvändiga för att motverka både mängdbrotten och hotet från den organiserade brottsligheten”, säger Li Jansson.

Säkerhetsföretagens rapporter återfinns bifogat och på Säkerhetsföretagen.

Efterfrågan på säkerhetstjänster ökar starkt20.11.2023 06:37:47 CET | Pressmeddelande