Hög prestanda i limiterad utgåva: Nya Audi R8 Coupé V10 GT RWD

12 år efter premiären för den första Audi R8 GT lanserar Audi Sport GmbH den andra upplagan av den exklusiva supersportbilen - nya Audi R8 Coupé V10 GT RWD*. V10-motorn på 5,2 liter har fått en effektökning till 620 hk, vilket gör den till märkets mest kraftfulla med bakhjulsdrift. En ny 7-stegad dubbelkopplingsväxelåda för snabbare växlingar och det nya körläget Torque Rear gör att föraren kan välja sin egen nivå av ESC-stöd. Nyheterna gör det möjligt att köra med kontrollerad och exakt överstyrning där de sjustegade nivåerna på Torque Rear kan justeras via ratten. Nya R8 GT är limiterad till totalt 333 bilar, varav 10 är destinerade till Sverige. Nya och exklusiva detaljer både in- och utvändigt är en hyllning till den första generationen av R8 GT. Nya Audi R8 Coupé V10 GT RWD kommer att finnas hos återförsäljarna fr.o.m. 2023. Pris från 2.207.900 kr.

• Limiterad specialutgåva på 333 numrerade bilar med exklusiva detaljer
  • Garanterad körglädje: 5,2-liters V10 FSI-motor med bakhjulsdrift
  • Nytt körläge: Torque Rear möjliggör exakt och kontrollerad överstyrning

R8 GT tar farväl av V10-motorn
Jämfört med R8 V10 performance RWD på 570 hk höjer Audi Sport effekten på specialmodellen till samma nivå som quattro-varianten. Det innebär 620 hk från 10 cylindrar, 5,2 liters cylindervolym och 565 Nm som är tillgängligt från 6 400 till 7 000 varv/min (max. 8 700 r/min). Nya R8 GT accelererar därmed upp till 100 km/h på 3,4 sekunder, når 200 km/h på bara 10,1 sekunder och har en topphastighet på 320 km/h. En annan skillnad är den nya 7-stegade växellådan med dubbla kopplingar och ännu snabbare växlingstider. Tack vare det ändrade utväxlingsförhållandet lyfts motorvarvtalen till den högre nivån och tillåter ännu högre acceleration på alla växlar.

Nytt körläge med Torque Rear
För första gången erbjuder Audi Sport, som tillverkar nya R8 GT till stor del för hand på Böllinger Höfe, Torque Rear. ASR-systemet har sju nivåer av traction control som ger olika grader av support beroende på körskicklighet och förhållanden. Genom att vrida på styrsatelliten på ratten väljs önskat läge av Torque Rear. Beroende på vald nivå och hänsyn till information från hjulhastighetsgivare, styrvinkel, gaspedalläge och vald växel, doserar motorstyrenheten drivkraften till bakaxeln.

Less is more
Jämfört med bakhjulsdrivna R8 Coupé V10 performance, har vikten minskat med ca 20 kg till totalt 1 570 kg (utan förare). En stor del av viktbesparingen står de exklusiva 10-ekrade 20-tumsfälgarna för som är hämtade från Audis motorsportprogram. Om så önskas kan de kombineras med högprestandadäcken Michelin Sport Cup 2 som är konstruerade för körning på väg och på bana. Det extremt kraftfulla keramiska bromsarna, som är standard i R8 GT, sänker vikten ytterligare. Dessutom finns skålade R8-stolar och performance-stötdämpare med krängningshämmare i CFRP. Tillsammans med de båda dropplänkarna i röd eloxerad aluminium, sänker det vikten och förbättrar väghållningen och kurvtagningen. Som tillval finns ett ännu sportigare R8 GT högprestandasportchassi. Detta gör att du kan justera trimningsläge och kompressions- och returnivåerna för din R8 GT individuellt. Vid leverans får R8 GT-kunderna en inställningsguidning och verktyg.

En särskiljande design
För att skilja nya Audi R8 V10 GT RWD från sina släktingar, är specialmodellen utrustad med exklusiva detaljer. Ett första kännetecken är den svarta texten ”R8 GT” på bakpartiet och övriga emblem är i svart. Med ett Carbon Aerokit i högglans, som utvecklats i vindtunneln, ger det en bättre vägstabilitet och snabbare kurvtagning. Carbon Aerokit består av frontsplitter, flics, sidotröskelskydd, cW-element på sidorna av den bakre stötfångaren, diffusor och bakvinge som ger optimalt luftflöde och förbättrar den aerodynamiska effektiviteten. Precis som sin föregångare, levereras nya R8 GT även i matt Suzukagrå. Invändigt fortsätter Audi Sport GmbH sin hyllning till den första R8 GT-modellen från 2010. Interiören är tillverkad i en kombination av svart och rött. Hit hör bl.a. röda bälten – som för tolv år sedan endast fanns till R8 GT. Golvmattorna och de skålade sätena i R8 pryds av en svart och röd text. En annan highlight är att löpnumret för den limiterade utgåvan syns under växelspaken, delvis i matt kolfiberinlägg.

Priset
Nya Audi R8 Coupé V10 GT RWD* kommer att finnas hos återförsäljarna fr.o.m. 2023. Priset  börjar på 2.207.900 kr.

Fler bilder på Audi Media center

Länk till Audi R8 på audi.se

Bränsleförbrukning och utsläppsvärden* för ovanstående modell enligt WLTP

Audi R8 Coupé V10 GT RWD
Bränsleförbrukning, blandad körning l/100 km: 15,0 – 14,9;
CO2 -utsläpp, blandad körning (g/km):341 – 339

*De angivna förbruknings- och utsläppsvärdena har fastställts enligt lagstadgade mätmetoder. Uppgifterna gäller ej enskilda, specifika fordon och utgör inte en del av erbjudandet utan är endast till för att möjliggöra jämförelser mellan de olika fordonstyperna. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, olika däckformat osv.) kan ändra relevanta fordonsparametrar, som t.ex. vikt, rullmotstånd och aerodynamik, och i samband med väder- och trafikförhållanden och individuell körstil kan detta påverka bilens bränsleförbrukning, elförbrukning, CO2 -utsläpp och prestanda.

Nya Audi R8 Coupe V10 GT RWD i limiterad upplaga
Audi R8 Coupé V10 GT RWD, Suzukagrå,
Audi R8 Coupé V10 performance RWD, tangoröd,
Audi R8 GT Coupé (1:a generationen), Suzukagrå.
Audi R8 5.2 FSI quattro (1:a generationen), Silvermetallic.
Audi R8 Coupé V10 GT RWD, Audi R8 Coupé V10 performance RWD, Audi R8 GT Coupé (1:a generationen), Audi R8 5.2 FSI quattro (1:a generationen) Audi R8 Coupé V10 GT RWD, Suzukagrå, Audi R8 Coupé V10 performance RWD, tangoröd, Audi R8 GT Coupé (1:a generationen), Suzukagrå. Audi R8 5.2 FSI quattro (1:a generationen), Silvermetallic.
Audi GT Coupe (1:a generationen) från 2010

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Nya Audi Q8 e-tron: Förbättrad effektivitet, längre räckvidd och förfinad design9.11.2022 09:11:20 CET | Pressmeddelande

Audi e-tron var starten på premiumtillverkarens omställning mot elbilar när den lanserade 2018. Sedan dess har modellen satt standard i segmentet för eldrivna SUV:ar i lyxklassen. Nya Audi Q8 e-tron bygger vidare på framgångarna för elbilspionjären. Efterträdaren bjuder på optimerat drivkoncept, förbättrad aerodynamik, högre laddningsprestanda, större batterikapacitet och längre räckvidd. Audi Q8 e-tron SUV har en räckvidd på upp till ca 58 mil och Audi Q8 Sportback e-tron upp till 60 mil enligt WLTP.