Hög tid att fundera över kylar och frysar i butiken

En stor del av butikers klimatpåverkan kommer från läckage av köldmedium som finns i butikens kylar och frysar. Bara genom att följa lagkraven i EU:s F-gasförordning, som reglerar just användningen av köldmedier, kan dock dessa utsläpp minskas rejält. Dessutom kan du sänka din energiförbrukning och på så sätt minska driftkostnaderna. Livsviktigt guidar dig genom snåriga regler och undantag.

– Det viktiga är att man redan idag kontaktar sin kylfirma, säger Viktor Ölén på Svenska kyl- & värmepumpföreningen. Foto: Skvp

Den europeiska lagstiftningen som reglerar användningen för flera av våra vanligaste köldmedier heter F-gasförordningen. Syftet med förordningen är att minska utsläppen av de köldmedier som har störst påverkan på klimatet, en angelägen och aktuell fråga. Larmrapporter om stigande globala temperaturer har fyllt dagstidningarna och engagerat många konsumenter och kunder.

Börja planera övergång nu

En tydlig konsekvens av lagstiftningen är att majoriteten av svenska butiker kommer, åtminstone på sikt, att behöva ställa om sin maskinpark för kyl- och frysaggregat. Och det brådskar, åtminstone med att starta planeringsarbetet.

Däremot, är en vanlig missuppfattning om F-gasförordningen, att kyl- och frysaggregat med vissa f-gaser inte får användas efter 2020. Det menar Viktor Ölén på Svenska kyl- och värmepumpföreningen.

Byt inte om de inte läcker

– Om butikens kyl eller frys inte läcker kan handlaren fortsätta med samma kyl och frys under flera år efter 2020 utan att behöva byta ut vare sig aggregat, diskar eller köldmedium. Viktigt är dock att redan nu ha en plan framme för hur övergången till miljövänliga köldmedium ska gå till. Man behöver även ha klart för sig hur man ska hantera en situation där de gamla kyl- och frysaggregaten plötsligt havererar. Självklart är det också viktigt att kontinuerligt göra service på aggregaten, kanske lite tätare än tidigare, för att säkerställa att anläggningarna är täta, säger han.

Inte över två grader globalt

De köldmedier som förekommer oftast i dagens kyl- och frysaggregat är potenta växthusgaser, alltså f-gaser. För ett av de vanligaste inom butikskyla, R404A, är växthuspåverkan cirka 4000 gånger högre än koldioxid.

Det är bakgrunden till att butiker nu behöver byta ut sina kylar och frysar i de fall de använder f-gaser med hög miljöpåverkan. Alternativen som man oftast använder i stället för f-gaser är så kallade naturliga köldmedier, såsom koldioxid eller propan, vilka inte alls bidrar till växthuseffekten i samma grad när de läcker ut i atmosfären.

– Det överliggande klimatmålet handlar om att se till så att jordens medeltemperatur inte stiger mer än två grader. Hittills har den stigit en grad sedan början av industrialiseringen och vi kan redan se effekter av detta. Det som händer när temperaturen stiger globalt är att vi bland annat, oftare får extrema väderfenomen som sommarens torka i Sverige, de kraftiga översvämningar i Italien under hösten och de tropiska stormarna som drabbat USA de senaste åren. Det påverkar givetvis både människor och vår värld, säger Viktor Ölén.

Minns uttunningen av ozonskiktet

Det var genom Parisavtalet 2015 som de övergripande klimatmålen om att begränsa den globala uppvärmningen till 2 grader Celsius fastställdes. F-gasförordningen konkretiserade senare de regler som rör f-gaser som finns ibland annat i kylar, frysar, luftkonditionering samt värmepumpar.

– När vi fick problem med uttunning av ozonskiktet på 1980-talet, bland annat på grund av de freoner som användes som köldmedium i kyl- och värmepumpsanläggningar, enades alla FNs medlemmar om att fasa ut dessa inom mycket kort tid i det så kallade Montrealprotokollet. Och nu kan vi se att ozonlagret har stabiliserats och håller på att växa igen. Vissa prognoser spår att ozonskiktet kan vara helt återställt redan år 2060.

F-gaserna efter freon var inte bra

Det som ansågs vara bra för miljön efter freonerna är det vi har som köldmedium idag och nu vet vi alltså bättre – de var inte heller bra.

– Nej, tyvärr bidrar f-gaserna till växthuseffekten vilket höjer den globala temperaturen.

Nu gäller CO2 och propan

– Eftersom förordningen fastställer att försäljningen av f-gaser inom EU succesivt ska minska med cirka 80 procent mätt i miljöpåverkan till 2030 har det uppstått en brist på f-gaser vilket driver upp priset på dessa köldmedier.

Däremot har köldmedier, som inte innehåller f-gaser som propan och koldioxid, och som därmed inte regleras i f-gasförordningen, inte stigit i pris.

Förutom den succesiva minskningen av såld mängd f-gaser inom EU finns också ett antal förbud.

– Det som ligger närmast i tid är förbudet, som träder i kraft den 1 januari 2020, att fylla på nytt köldmedium med ett värde på GWP (Global Warming Potential) över 2500 i aggregat som är större än 40 ton CO2e. I praktiken innebär det att de flesta kyl- och frysaggregat i Sverige kommer att påverkas av påfyllnadsförbudet och därmed inte kan fyllas på som vanligt vid service.

– Drabbas man av ett läckage är det med andra ord inte så enkelt längre att reparera anläggningen. Risken är stor att man omedelbart behöver bygga om eller ersätta kylar och frysar omgående. Det här ska man ha i åtanke och förekomma genom att planera för det i god tid, påtalar Viktor Ölén.

Men hur ska man som handlare kunna ha koll på allt detta?

– Nej, det är inte enkelt och man behöver inte kunna allt. Det viktiga är att man redan idag kontaktar sin kylfirma. Och tillsammans med dem går igenom de förutsättningar som butiken har dels för att säkerställa sin drift efter påfyllnadsförbudet 2020 och dels gör en plan för hur övergången till miljövänliga köldmedium ska gå till. Bra information finns på hemsidan alltomfgas.se.

Kolla bidrag och lån

Förutom den minskade miljöpåverkan med nya kyl- och frysaraggregat förbättras även driftsekonomin vilket kan göra det billigare sett över tid att tidigarelägga övergången till miljövänliga köldmedium än att fortsätta köra dåliga aggregat. Ett tips kan vara att kolla vilka bidrag och fördelaktiga lån som finns för investeringen, glesbygdsbidrag och investeringsbidrag är några exempel.

Men om man inte kommer ihåg sin kylfirma för att det var så länge sedan?

– Det viktiga är att hitta en firma som är certifierad för att jobba med f-gaser vilket är ett lagkrav och i allra bästa fall auktoriserad och dessa har vi listade på vår hemsida skvp.se.

Text: Marie Hallencreutz

Fakta | Så gör du för att uppfylla f-gasförordningen

1. Sätt upp långsiktiga mål för butikens kyl och frys;

– miljövänliga köldmedier som propan och koldioxid

– driftsäker

– energieffektivtitet

2. Ta reda på vilket kyl- och fryssystem butiken har, tala med din kylfirma.

3. Bestäm hur och när de olika delarna i kyl och fryssystemet ska övergå till miljövänliga köldmedier och hur de ska underhållas fram till dess, det vill säga hur ska köldmedium säkras för service, tillsammans med din kylfirma.

Bilder

För bättre affärer

Livsmedelshandlarna är en självständig handlarägd riksbranschorganisation, grundad 1931, som utvecklats från att en gång ha haft en mer kontrollerande funktion till att idag utgöra ett stöd för handlaren samt att agera som branschföreträdare inom en rad områden.

Livsmedelshandlarnas arbetsuppgifter har under åren anpassats till tidens krav och förväntningar; ransone-ringskuponger under krigsåren, priskontroll under efterkrigstiden, prisstopp, jordbruksregleringar under sjuttio- och åttiotalen. I varje fas har Livsmedelshandlarna spelat en viktig roll för svensk dagligvaruhandel.

För mer information gå till www.livsmedelshandlarna.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Livsmedelshandlarna lanserar – Årets Påskbordsmat 201911.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Årets Påskbordsmat är en klassiker. Den är ofta lokal, näst intill 100 procent svenskproducerad och den finns nästan alltid som ekologisk variant. Livsmedlet finns dock ännu inte i en vegansk variant i Sverige, men är du lakto-ovo-vegetarian fungerar den här speciella maten alldeles utmärkt. Dessutom är Årets Påskbordsmat lämpad för alla preppers därute. Den klarar MSB:s 72-timmarsregel med bravur och kan med förvaring i vattenglas hålla god kvalitet i upp till sju månader. Årets Påskbordsmat utsågs år 1962 till världens bästa mat när hårdkokta Devla Murphy cyklade från Dublin till Dehli, på en diet endast bestående av just denna mat och te. Livsmedelshandlarna lanserar Årets Påskbordsmat 2019 – Ägget!

Surströmming mot tobaksrökare utomhus?24.3.2019 08:00:00 CETBlogginlägg

Tänk dig ett land, där du som driver butik inte får hindra människor att komma in i butiken trots att de stjäl, hotar och trakasserar, du kan inte heller bestämma om en person får sitta och tigga precis utanför din butik eller inte. Men inom kort kommer du som har butiken få ansvaret för att ingen står och röker utanför den. Skulle inte det kännas som om du levde i en droghallucinogen mardröm? Men så illa är det, inte utan det är verklighetens Sverige 2019. Den nya tobakslagen som träder ikraft 1/7 2019 kommer bland annat att kräva tillståndsplikt för att sälja tobak. Känns rimligt. Men det är sedan som riksdagen och lagstiftarna gått vilse. Det har skrivits mycket om förbudet att röka på uteserveringar om det är rätt eller fel. För mig är det obegripligt att borgerliga partier släppte igenom detta, det borde väl vara upp till den som driver uteserveringen kan man tycka. Men icke. Dessutom smög det sig in en mening som handlar om att det ska vara rökfritt i anslutning till entrén för a

Med jämna mellanrum vill jag bo i Finland11.2.2019 08:00:00 CETBlogginlägg

För ett antal år sedan kom först en bok och sedan en film som hette Hallonbåtsflyktingen. Den handlade om en finsk man som innerst inne kände att han var född till svensk och ville genomgå ett nationalitetsbyte. Det gick väl sådär, men både film och bok var underhållande. Ibland kan jag dock själv känna mig som en Lakritsbåtsflykting, att jag skulle vilja vara lite mer finsk än svensk. Eller i alla fall leva i ett samhälle med lite mer finska inslag.