Hög tid att sätta fokus på mattedelen i högskoleprovet!

Högskoleprovets kvantitativa delar utgör närmare hälften av den totala provtiden. Ändå tenderar just dessa delar att missas i rapporteringen om provet. Det skriver Sveriges Ingenjörers förbundsordförande tillsammans med generalsekreteraren för Mattecentrum, i en debattartikel i Sydsvenskan idag

– Matematik, logik och förmåga att förstå tabeller och diagram behövs för att dra rätt slutsatser och förstå komplexa sammanhang. Det gäller oavsett vad du vill utbilda dig till. Men särskilt för ingenjörsutbildningar, som är tuffa och har höga avhopp, så är goda mattekunskaper extra viktigt, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Tusentals människor över hela landet svettas idag över högskoleprovet. De så kallade ”kvantitativa delarna” av provet utgör närmare hälften av den totala provtiden. Men i rapporteringen kring provet är det sällan som dessa delar lyfts fram. Sveriges Ingenjörer och Mattecentrum efterlyser ett större fokus på matematiken, som ett led i att stärka attityder och förbättra förståelsen för matematik och dess roll i samhället.

– Teknik har en stor och genombrytande roll i alla delar av samhället. Behovet av teknisk kompetens fortsätter att öka inom olika yrken och utbildningar. Det är inte minst en viktig komponent i utvecklingen som krävs för att göra världen fri från fossila utsläpp. En bottenplatta för allt det är mattekunskaper, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Klicka här för att läsa debattartikeln i sin helhet under Sydvenskan Aktuella Frågor.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 160 000 medlemmar det största inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

HÖSTBUDGETEN: Kompetensstöd behöver kompletteras med investeringar i högskolan20.9.2021 11:15:41 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Ingenjörer välkomnar regeringens föreslagna budgetsatsningar på förbättrade skolresultat och ett nytt system för omställnings- och kompetensstöd för yrkesverksamma. Förbundet är kritiskt mot att budgetförslaget saknar en långsiktigt hållbar finansiering av vidareutbildning på högskolan. Dessutom varnar förbundet för effekterna av finansieringen som regeringen valt för omställningsstudiestödet.

NY UNDERSÖKING: Distansundervisning har lett till kraftiga försämringar enligt ingenjörsstudenterna1.7.2021 08:59:40 CEST | Pressmeddelande

Fyra av tio ingenjörsstudenter uppger att studieresultaten har blivit sämre på grund av distansundervisningen under pandemin. Dessutom svarar sju av tio att de mår sämre. Särskilt hårt drabbade är unga studenter och studenter i början av sin utbildning. Det visar en ny undersökning bland Sveriges Ingenjörers studentmedlemmar. Förbundet uppmanar nu de tekniska högskolorna att agera.