Hög tid att stoppa privatiseringen av 1177

Det blågröna styret i Stockholm vill att 1177 ska fortsätta drivas av ett privat företag. En dålig idé enligt Vänsterpartiet, som vill ta tillbaka kontrollen över sjukvårdsrådgivningen

Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson (v) Region Stockholm

När 1177:s framtid i dag avhandlas på hälso- och sjukvårdsnämnden i Stockholm pekar allt mot fortsatt privat drift av sjukvårdsrådgivningen. Enligt en utredning skulle tjänstens oberoende inte kunna garanteras om den drivs av regionen, eftersom regionen också har egen vårdverksamhet.

- Det är ett helt verklighetsfrånvänt resonemang. Det bästa sättet att säkerställa 1177:s oberoende, säkerhet och kvalitet är att ta tillbaka tjänsten i egen regi, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Stockholm är den enda regionen i landet som låter en privat aktör driva 1177. Avtalen leder till att många och korta samtal premieras framför kvalitet, och en ständig jakt på pinnar. Fyra av tio som ringer 1177 i Stockholm hänvisas till akuten, mer än i någon annan region.

- Högerstyret föreslår nu fortsatt privat drift av 1177, det tänker vi inte medverka till. Deras ideologi går ut på att sälja ut så mycket som möjligt av vårt gemensamma sjukvårdssystem till vinstdrivande bolag. Det går ut över både personal och patienter i vår region, säger Jonas Lindberg.

För mer info
Kontakta Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson (v) Region Stockholm

Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson (v) Region Stockholm

V: ”Skandal att betalningsförmåga i stället för behov ger patienterna ätstörningsvård i Stockholm”15.12.2021 13:04:00 CET | Pressmeddelande

Dagen ETC avslöjar att Mandometerkliniken, som bedriver en stor del av ätstörningsvården i Region Stockholm, tillåter att patienter som betalar stora summor pengar går före andra patienter i vårdkön. Vänsterpartiet menar att kliniken måste granskas och att det måste ställas hårdare krav på vårdgivarna så att det inte går att köpa sig före i vårdkön.