Hög tid att vinterrusta bilen

Blixthalkan kommer som en överraskning för många, och det sker flera avåkningar och kollisioner på grund av att sommardäcken fortfarande sitter på. Mer än var sjätte bilist i Sverige säger sig ibland köra med sommardäck i vinterväglag. Det visar en ny undersökning från försäkringsbolaget If.

Byt till vinterdäck i tid

För att köra tryggt och säkert på vintern är det viktigt att ha bra däck som är anpassade för vinterväglag. Och att byta till vinterdäck i god tid.

– Däcken på bilen är avgörande för din och andras säkerhet i trafiken. Däcken ska ge ett bra väggrepp, ha rätt mönsterdjup och lufttryck. Många olyckor skulle kunna undvikas om alla körde med bra däck. Se till att kontrollera mönsterdjupet i god tid innan du byter däck och att däcken har rätt lufttryck. Behöver du köpa nya däck inför vintern? Vinterdäck behöver vara godkända, och de ska ha en E-märkning. Glöm inte att kolla att reservhjulet också har rätt mönsterdjup och lufttryck, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Enligt lag ska mönsterdjupet på vinterdäck vara minst tre millimeter.

– Men helst ska det vara lite mer än så. Runt fem millimeter och uppåt är väl att rekommendera. Många däck har en liten slitageindikator på utsidan av gummit som man kan ha under uppsikt, tillägger Johan Granholm.

Lämpligt lufttryck varierar mellan bilmodeller, och de flesta bensinstationer har en lufttrycksmätare så att du själv kan kontrollera däcken.

– Ett för lågt lufttryck ökar risken att du vid en plötslig undanmanöver tappar kontrollen över bilen, till exempel om du behöver väja för ett rådjur eller en älg, och det förlänger bromssträckan. Dessutom drar bilen mer bränsle/el och däcket slits snabbare. Man brukar säga att man halverar däckets livslängd om man kör med ett lufttryck på 70 procent av det rekommenderade, säger Johan Granholm.

Svenskarnas däckvanor

En ny undersökning som försäkringsbolaget If tagit fram visar att var femte bilist väntar fram till sista dagen med att byta till vinterdäck. Endast en av tre följer rekommendationen om att låta väderleken bestämma när det är dags att skruva av sommardäcken.

Mer än var sjätte svarar att de ibland kör med sommardäck i snöväder, fem procent svarar att de ofta gör det.

Nästan sex av tio brukar använda dubbdäck, medan en av tre kör med odubbade vinterdäck (så kallade friktionsdäck) och knappt en av tio kör med allrounddäck (året runt däck).

Fler tips för att klara vintern

Förutom att byta till vinterdäck, kan du rusta bilen för snö och kyla och på så sätt slippa problem.

• Se till att ha frostskydd i spolarvätskan och kylaren
  • Kontrollera frostskyddet i kylaren med en glykolprovare.
  • Kontrollera och fyll på frostskydd i spolarvätskan.
  • Se över dörrar och lås
  • Torka av dörrlisterna och behandla dem med silikonspray. Det minskar risken att de fryser fast.
  • Har du en äldre bil kan du skaffa låsolja till dörrlåsen. Smörj låsen innan det blir kallt.
  • Klarar batteriet kylan?
    • Ett batteri laddas ur snabbare i kyla, byt vid behov.
    • Kontrollera att batterivattnet täcker cellerna.
    • Se till att batteriet är rent så fungerar det bättre.
  • Fixa greppet med grus i petflaska

– Det är bra att förvara en plastflaska med grus i bilen. Gruset är bra om man har kört fast, men kan också användas i förebyggande syfte. Häll ut lite grus vid däcken när du ska parkera på kvällen. Ställ sedan bilen på gruset så kommer du loss lättare nästan morgon, oavsett temperatur eller väder, säger Johan Granholm.

Säkerhetsutrustning som är viktig att ha i bilen

• Varningstriangel
  • Isskrapa och snöskyffel
  • Startkablar
  • Extra filt och varma kläder
  • Reflexväst
  • Förbandsväska
  • Ficklampa och extra batterier
  • Bogserlina

Rätt bilförsäkring

Hur försiktigt du än kör och hur förberedd du än är, kan du råka ut för en skada.

– Det är lätt hänt att hamna i diket när det är halt eller att bli påkörd av någon annan som inte hinner stanna i tid. Därför är det bra att se över vilken bilförsäkring du har. Helförsäkring behövs för att få ersättning för skador efter en dikeskörning. I vissa bilförsäkringar ingår hyrbil när din egen står på verkstad, säger Johan Granholm.

Datum för vinterdäck

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute. För att din bil ska kunna köras säkert på vintervägar kan du använda dubbdäck.

Den 1 oktober har du laglig rätt att sätta på dubbdäcken. Senast den 15 april måste du byta bilens dubbdäck, men om det är snö och is på vägen får du köra med dubbdäck tills snön och isen försvinner.

Du får alltså använda dubbdäck mellan den 1 oktober och den 15 april, eller om väglaget kräver det. Det viktigaste är att däcken ska vara anpassade till de omständigheter som råder.

Med vinterväglag menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på den plats du befinner dig.

Lokala förbud mot dubbdäck

Kommunerna har möjlighet att meddela förbud mot trafik med bilar som har dubbdäck på en viss väg eller vägsträcka.​

I Göteborg, Stockholm och Uppsala är det förbjudet att köra med dubbdäck på vissa gator.

Göteborg – Friggagatan och Odinsgatan.

Stockholm – Kungsgatan, Fleminggatan och Hornsgatan.

Uppsala – Kungsgatan mellan Strandbodgatan och S:t Olofsgatan, Vaksalagatan mellan Storgatan och Kungsgatan.

Kontrollera gärna med din kommun vad som gäller där du brukar köra.​

Panelundersökningen genomfördes av Syno International och besvarades av 1 007 respondenter från ett flertal onlinepaneler 15-16 oktober 2020. 722 personer hade en eller flera bilar i hushållet. Respondenterna som ingick i undersökningen hade en jämn fördelning mellan kön, ålder och geografisk hemort. Syno International har 55 anställda på 12 kontor världen över som samlar in och hanterar data kring konsumenter för ledande företag och organisationer.