Hög tillväxt i dagligvaruhandeln i april

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 10,6 procent under april 2019 jämfört med samma månad föregående år. Av det beräknas 5,5 procent vara en kalendereffekt som till stor del beror på att påsken inföll i april i år vilket den inte gjorde 2018. E-handeln ökade med 24,1 procent under månaden.

- Det andra kvartalet började klart starkare än det första, vilket är glädjande, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Tillväxten under de senaste tolv månaderna uppgick till 3,1 procent, vilket ska ställas i relation till inflationen inom dagligvaruhandeln på 2,5 procent under samma period och en befolkningsökning på drygt en procent. Prishöjningarna har sin förklaring i ökade grönsakspriser och att kronan försvagats med 5 procent det senaste året mot euron.

Tillväxten för e-handeln under de senaste tolv månaderna landade på 22,3 procent.

För ytterligare frågor eller kommentarer;

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig Svensk Dagligvaruhandel 0709-154499

Svensk Dagligvaruhandel listar bekämpningsmedel27.11.2019 14:00:00 CETPressmeddelande

För att få större kraft att påverka producenter utanför EU att ta bort oönskade bekämpningsmedel har Svensk Dagligvaruhandel sammanställt en lista med bekämpningsmedel som bör fasas ut vid produktion av färsk frukt och grönt i länder utanför EU. Målet är att minska användningen av känt problematiska bekämpningsmedel som också är förbjudna inom EU. Genom att offentliggöra listan vill Svensk Dagligvaruhandel öka fokus och kunskapen kring bekämpningsmedel och därmed inspirera andra svenska och utländska aktörer att ställa liknande krav.

Anamma Formbar Färs från Orkla Foods är Årets Dagligvara 2019.10.10.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Igår utsåg dagligvarubranschen Anamma Formbar Färs från Orkla Foods till Årets Dagligvara 2019. Anamma Formbar Färs är en vegansk färs av sojaprotein som nått goda försäljningsframgångar i dagligvaruhandeln sedan den lanserades under 2018. – Anamma Formbar Färs är ett tydligt bevis på hur bra det kan bli när ett större livsmedelsföretag tar vegotrenden på allvar och innoverar i takt med konsumenternas behov och efterfrågan, säger juryns ordförande Karin Brynell. Läs mer om juryns motivering och hur Anamma Formbar Färs klarade kriterierna på www.aretsdagligvara.se Förutom utmärkelsen får Orkla Foods reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 SEK i någon av sponsorn Nent Groups radiokanaler. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren en prischeck på 400 000 SEK att använda till deras tjänster. För ytterligare kontakt; Karin Brynell, ordförande i juryn för Årets Dagligvara, 0709-758085 Anna Jönsson, pressansvarig Årets Dagligvara, 0709- 803209 OM PRISET ÅRETS DAGLIGVARA Syftet med År