Svensk Dagligvaruhandel

Hög tillväxt i dagligvaruhandeln i april

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 10,6 procent under april 2019 jämfört med samma månad föregående år. Av det beräknas 5,5 procent vara en kalendereffekt som till stor del beror på att påsken inföll i april i år vilket den inte gjorde 2018. E-handeln ökade med 24,1 procent under månaden.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 10,6 procent under april 2019 jämfört med samma månad föregående år. Av det beräknas 5,5 procent vara en kalendereffekt som till stor del beror på att påsken inföll i april i år vilket den inte gjorde 2018. E-handeln ökade med 24,1 procent under månaden.

- Det andra kvartalet började klart starkare än det första, vilket är glädjande, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Tillväxten under de senaste tolv månaderna uppgick till 3,1 procent, vilket ska ställas i relation till inflationen inom dagligvaruhandeln på 2,5 procent under samma period och en befolkningsökning på drygt en procent. Prishöjningarna har sin förklaring i ökade grönsakspriser och att kronan försvagats med 5 procent det senaste året mot euron.

Tillväxten för e-handeln under de senaste tolv månaderna landade på 22,3 procent.

För ytterligare frågor eller kommentarer;

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig Svensk Dagligvaruhandel 0709-154499

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

 Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

En läsk, en alkoholfri öl och en formbar vegofärs – de nominerade till Årets Dagligvara 2019 är klara!11.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart vilka produkter som nominerats till det ärofyllda priset Årets Dagligvara. I år är det den alkoholfria ölen A Ship Full of IPA från Spendrups Bryggeri, Anamma Formbar Färs från Orkla Foods och Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsberg Sverige som tävlar om utmärkelsen. Den slutliga vinnaren utses av branschen den 9 oktober på branschträffen Fast Moving.

Svagare utveckling för dagligvaruhandeln i mars25.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Dagligvaruhandelns försäljning minskade med 2,5 procent under mars 2019 i förhållande till samma månad föregående år, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Minskningen beror uteslutande på att påsken infaller under april 2019 och till stor del inföll i mars förra året. Denna kalendereffekt beräknas till -5,3 procent, vilket innebär att försäljningen justerat för detta ökade med 2,8 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum