Svensk Kollektivtrafik

Höga betyg för färdtjänst- och sjukresor

Dela
9 av 10 är nöjda med sin senaste med färdtjänstresa och sjukresa. Det visar Svensk Kollektivtrafiks undersökning Anbaro som baseras på svar från 40 000 personer i hela landet under 2017. Nöjdheten avser både beställningen och själva resan.
Foto: Skånetrafiken
Foto: Skånetrafiken

- Om resenären både fått svar av beställningscentralen i rimlig tid och servicereseföraren hållit utlovad tid, så är hela 96 procent av resenärerna nöjda, säger Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik. Fördjupade analyser visar att även förarens förmåga att köra mjukt och smidigt har stor påverkan på nöjdheten med förarens bemötande.

Yngre färdtjänstresenärer som reser dagligen är de minst nöjda och de som reser mer sällan tillhör de nöjdare. Detta är ingen unikt för serviceresor utan samma fenomen återfinns i den allmänna kollektivtrafiken. Resultaten visar också att upplevd trygghet för dagliga resenärer kan förbättras.

- En utmaning som branschen har är att bli tydligare med själva erbjudandet, säger Mattias Andersson. Serviceresor är kollektivtrafik där resor och resenärer samordnas, och motsvarar inte en kommersiell taxitjänst.

26 procent av de som reste med en färdtjänst- eller sjukresa använde även den allmänna kollektivtrafiken under året. Sett för olika funktionsnedsättningar så är det störst andel (47 procent) av de blinda/synnedsatta som reser med allmänna kollektivtrafiken någon gång under året och de rullstolsburna har en mycket låg andel (14 procent). Detta trots att 90 procent av bussar och nära 100 procent av branschens tåg är anpassade med ramp/lift.

Under hösten 2017 har Svensk Kollektivtrafik ställt tilläggsfrågor kring resenärernas digitala mognad. 75 procent av samtliga tillfrågade resenärer använder digitala verktyg som mobil och dator. Bland de dagliga resenärerna är 86 procent användare av digitala verktyg.

- Det ger tydliga indikationer på att vi i branschen behöver fortsätta att utveckla och erbjuda digitala tjänster för information och bokning, säger Mattias Andersson. Bland de som satsat på digitala bokningar sker upp till 7 procent av bokningarna digitalt redan idag. 

Barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO) är en löpande kvalitetsundersökning av färdtjänst- och sjukresor. Intervjuer genomförs dagligen året runt per telefon dagen efter genomförd resa. Totalt täcker undersökningen in färdtjänst och/eller sjukresor i närmare 90 procent av landets kommuner.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Foto: Skånetrafiken
Foto: Skånetrafiken
Ladda ned bild

Dokument

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

 

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande

Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.

Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande

Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Rapport: Skillnader i mäns och kvinnors resande med kollektivtrafiken22.3.2023 10:00:27 CET | Pressmeddelande

Andelen kvinnor som åker med kollektivtrafik är högre än män. Fler män anser att jobbet kräver bil och att de föredrar bilen framför bussen. En större andel kvinnor kan inte jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet och har i mindre utsträckning tillgång till körkort och bil. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i resmönster, färdmedelsval, nöjdheter och drivkrafter mellan kvinnor och män.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye