Svensk Handel

Höga fraktkostnader barriär för svensk e-handelsexport

Dela

Svenska e-handlare reagerar mot de höga kostnaderna för paketleveranser. Dyra fraktkostnader är det enskilt största hindret när svenska e-handlare överväger att sälja till konsumenter i andra EU-länder.

Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel
Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel

6 av 10 e-handelsföretag anger att fraktkostnader är ett stort, eller mycket stort hinder, för att börja exporta till andra EU-länder.

– Det faktum att Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser innebär en alarmerande konkurrensnackdel. När detaljhandeln blir allt mer internationell måste svenska e-handlare få rätt förutsättningar att konkurrera, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Handelsunderskott för e-handeln
Den svenska handeln lider av ett e-handelsunderskott på ett par miljarder kronor. Under 2018 handlade svenska konsumenter varor från utländska e-handlare för cirka 11 miljarder kronor, att jämföra med den svenska e-handelsexporten som beräknas till 5-9 miljarder.

Möjligheten att konkurrera med pris, att få ordning på logistikkedjan och förutsättningar att bedriva marknadsföring är andra hinder som företagen upplever står i vägen för e-handelsexpansionen inom EU.

– Det finns mycket kvar att göra för att få EU:s inre marknad att fungera optimalt. En effektivare inre marknad för e-handel och paketleveranser skulle främja både handlare och konsumenter, säger Johan Davidson.

Momsregler hinder för export utanför EU 
Momsregler och andra skatteregler tillkommer som stora hinder vid export utanför EU. Men även där är fraktkostnaderna det största problemet. 7 av 10 anger att det är ett stort eller mycket stort problem för att börja sälja till konsumenter utanför EU.

Svensk Handels undersökning, som besvarats av cirka 300 handlare som säljer via nätet, visar att varannan renodlad e-handlare säljer till konsumenter i andra länder. Bland de som har fysisk butik och e-handel säljer enbart 2 av 10 till andra länder. 

Nyckelord

Kontakter

Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel, 010-471 85 32

Bilder

Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel
Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 10 000 medlemsföretag har sammanlagt 300 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum