Högerfattad back ansluter — Josef Ingman klar för Brynäs IF

Josef Ingman är klar för Brynäs IF. Backen har skrivit på för två år i Den rena dräkten. — Han är redo för SHL, säger Ove Molin, som tränade Ingman i Karlskrona förra säsongen.

Josef Ingman är klar för Brynäs IF.

Josef Ingman representerade Karlskrona förra säsongen och under sommaren värvades han till Västerås IK.

Men det blev inget spel för honom i VIK.

I stället kommer han att spela i Brynäs IF kommande säsong.

— Josef är en rightback som har stor potential i sig. Han är inte helt färdig men besitter många bra kvaliteter. Han har en grym skalle och mycket spel i sig, säger Andreas Dackell, sportdirektör.

Brynäs har följt Ingman under en längre tid och när Victor Söderström skrev kontrakt med Arizona Coyotes öppnades en lucka i backbesättningen.

— Vi visste att Victor skulle gå högt i draften och då blir man oftast signad omgående av laget som väljer en. Men Josef var en spelare vi hade koll på redan innan Victor skrev på där borta och han passar bra in i det vi vill ha. Han kan växa, är ambitiös och det här känns helt rätt, säger ”Dacke”.

Övergången blir Ingmans andra på kort tid, och han är den fjärde spelaren som Brynäs värvar från Västerås inför säsongen 2019/20.

— Victor är en av ligans största talanger. Vi tappade honom till NHL och vi måste ersätta honom. Det känns inte bra att ta en spelare från hockeyallsvenskan på det här sättet men det blir så när vi förlorar spelare till NHL. Vi letade efter en rightback med offensiv uppsida och Josef passar in i den beskrivningen. Vi har haft en jättebra dialog med Västerås kring detta.

På 52 grundseriematcher gjorde den högerfattade backen 22 (6+16) poäng för Karlskrona förra säsongen. Då hade han Ove Molin som huvudtränare. Ove som nu har rollen som spelarutvecklare i Brynäs.

— Han är en jättespännande spelare som har gått en lite längre väg en de flesta. När han kom till Karlskrona från division 1 så visade han direkt att det inte var ett märkvärdigt steg för honom och jag tycker absolut att han var en av allsvenskans bästa backar. Han fick lite ny tändvätska i division 1 och sen har det gått fort för honom. Jag tror att han är redo för SHL, säger Molin och fortsätter:

— Hans styrkor ligger i skridskoåkningen och i hans vilja att hela tiden bli bättre. Han är en offensiv back som inte är rädd att följa med upp i anfallen och som blivit bättre och bättre i det defensiva. Han vill visa att han är bra och vad han kan. Han kommer inte stå och be om ursäkt för sig.

Ingman är född och uppvuxen i Örnsköldsvik och har Modo som moderklubb. Han har spelat för Fairbanks Ice Dogs i den amerikanska juniorligan NAHL och inför säsongen 2016/17 gick han till Kallinge/Ronneby i division 1. Inför fjolårssäsongen tog han klivet till Karlskrona i hockeyallsvenskan.

Det har gått fort för 24-åringen.

— Det känns jättekul och skönt att ha fått det klart. Det har varit ett par förväntansfulla och nervösa dagar där man inte visste hur det skulle bli. Jag tror faktiskt att jag har lite svårt att förstå det fortfarande, säger Ingman.

— Det är liksom svårt att förstå att just jag får den här chansen. Jag har ju gått en lite annorlunda väg. När jag var yngre förstod jag inte vad det innebar att vara hockeyspelare och trodde mest att man bara skulle ha roligt. För två år sedan förstod jag att jag var tvungen att börja satsa ordentligt och det har hänt mycket sen dess. Så det är en sjukt stor grej för mig att jag får chansen. Det är fantastiskt roligt men tar nog ett tag att smälta.

Kontraktet är skrivet på två år, över säsongen 2021/22.

— Jag tycker det känns jätteskönt med två år. Mitt mål är självklart att ta en ordinarie plats direkt men med två år får jag lite mer trygghet. Det är ett bevis på att Brynäs tror på mig och att de vill ge mig chansen att utvecklas, säger Ingman.

Vad har du för mål i Brynäs?

— Mitt personliga mål är som sagt att utvecklas och ta en ordinarie plats och visa att jag håller på den här nivån. Men spelar man i Brynäs finns det bara ett mål och det är självklart att ta SM-guld. Det är ett mål vi i laget ska jobba mot tillsammans steg för steg.

Josef Ingman är klar för Brynäs IF.

Brynäs IF går för hjärnforskningen - i premiärmarsch för sportens framtid1.7.2019 11:30:00 CESTPressmeddelande

Hjärnskakningar är det kanske största hotet mot vår sports framtid. I vår strävan mot en mer hållbar hockey dedikerar vi hemmapremiären 19/20 till att belysa och uppmärksamma frågan. Därför bjuder vi nu in till en stor premiärmarsch den 21 september – där vi laddar upp för matchen mot Färjestad samtidigt som vi går för hjärnforskningen tillsammans med insamlingsfonden Bissen Brainwalk.