Högern och hotet mot fri media

Socialdemokraterna presenterade idag en annonskampanj om högerns hot mot public service och en granskningsrapport om jobben. Annonskampanjen sker mot bakgrund av att högerextrema krafter i regeringsställning i flera EU-länder har angripit public service och de fria mediernas roll. Sverigedemokraterna har vid flera tillfällen angripit public service och i söndags kom radikala förslag om begränsningar och utförsäljning.

- SD:s ständiga attacker mot fria medier och public service är skrämmande. Public service utgör en grundbult i en utvecklad demokrati och förser oss dagligen med nyheter och kunskap. I tider av ökad förekomst av desinformation och falska nyheter blir public service särskilt viktigt, säger Hans Dahlgren.

I flera EU-länder där högerextrema partier regerar ser vi exempel där det fria ordet attackeras och public service urholkas. Konsekvensen blir en okritisk och partisk nyhetsrapportering, vilket minskar människors möjligheter att bilda sig en egen uppfattning genom objektiv journalistik. Samtidigt har två av Moderaternas största länsförbund tagit ställning för att avskaffa eller begränsa public service i Sverige, medan delar av partiet öppnat upp för att regera med stöd av Sverigedemokraterna.

- I vår omvärld ser vi att med framgångar för högerpopulistiska partier så följer attacker på den fria pressen och public service. För oss socialdemokrater är det självklart med politiskt oberoende public service som en del av ett fungerande demokratiskt samhälle, säger Heléne Fritzon.

Presskontakt:
Andreas Enbuske, pressekreterare hos Hans Dahlgren
076-1305886, andreas.enbuske@regeringskansliet.se

Jimmy Larsson Hagberg, pressekreterare hos Heléne Fritzon
070-5623113, jimmy.larsson.hagberg@socialdemokraterna.se

Socialdemokraterna i Almedalen 201928.6.2019 09:37:18 CESTPressmeddelande

Söndag 30 juni Invigningsceremoni: Utbildningsminister Anna Ekström en av talarna Temat för invigningen är en hyllning till demokratin som fyller 100 år i år. Utbildningsminister Anna Ekström är en av invigningstalarna, tillsammans med bland andra talman Andreas Norlén och demokratiminister Amanda Lind. Tid: 14:30-15:30 Plats: Almedalens scen Presskontakt för Anna Ekström är Anja L Sundberg, 076-116 77 45. Torsdag 4 juli Ekonomiskt seminarium: Så klarar vi välfärden när allt fler lever allt längre Finansminister Magdalena Andersson bjuder in till Socialdemokraternas ekonomiska seminarium, där temat för i år är hur vi klarar välfärden när allt fler lever allt längre. Samtalet leds av Katrine Marçal, journalist och författare, och deltar gör förutom Magdalena Andersson själv även Anders Ekholm, senior advisor vid Institutet för framtidsstudier, Karin Sundin, regionråd i Region Örebro samt Catharina Borgenstierna, VD för Camanio Care. Tid: 13:15-14:45 Plats: Aulan, S:t Hansskolan, S:t Han