Hogia banar väg för nästa generations kollektivtrafik

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering. Med all trafikinformation samlad på ett ställe blir det enklare att få en snabb överblick av situationen i kollektivtrafiken. Genom att man kan registrera händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken får trafikföretagen bättre förutsättningar att agera innan störningen påverkar resenären. Målet är att ge resenären en smidigare resa så att fler väljer kollektivtrafiken istället för den egna bilen.

Hogias nya molnprodukt Instant Situation tar trafikföretagen ett steg närmare nästa generations kollektivtrafik.

Idag använder trafikföretagen flera olika system för att samla trafikdata om störningar i kollektivtrafiken. Hogias nya molnprodukt Instant Situation samlar all data på ett ställe. Det kan vara automatiskt inkommande meddelanden från Trafikverket eller rapporter från den egna verksamheten kring hinder och omläggningar som påverkar trafiken.

I Hogia Instant Situation kan man på ett tidigt stadium registrera händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken. Det ger trafikföretagen en möjlighet att agera proaktivt. När en händelse registreras får alla som använder systemet tillgång till samma information vid samma tidpunkt, vilket förenklar kommunikationen både inom den egna verksamheten samt mellan olika aktörer i kollektivtrafiken. När alla har samma bild av situationen går det snabbare att fatta beslut om vilka åtgärder som behövs för att minska påverkan av störningarna för kollektivtrafiken.

- Hogia Instant Situation är ett verktyg för trafikföretagen att registrera, övervaka, notifiera, delegera, följa upp och genomföra åtgärder relaterat till händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken. Med ett strukturerat arbetssätt och en möjlighet till snabb informationsspridning skapar vi förutsättningar för trafikföretagen att agera proaktivt. Ett proaktiv agerande kännetecknar nästa generations kollektivtrafik, säger Emma Fernlöf kommersiell produktägare på Hogia Public Transport Systems.

Hogias programvaror förser i dag 90 procent av alla resenärer som reser kollektivt i Sverige med reseinformation. I Norden är motsvarande siffra 70 procent. De sex största trafikhuvudmännen i Norden, det vill säga de som ansvarar för trafiken i Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Västra Götaland och Skåne, är alla kunder till Hogia. I Storbritannien finns Norfolk County Council och Red Funnel bland kunderna.

Hogia deltar på Persontrafikmässan i Stockholm den 22-24 oktober. Besök Hogias monter där bland annat Hogia Instant Situation kommer att demonstreras.

17 oktober, 2018

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Vårt affärsområde inom transport fokuserar på integrerade helhetslösningar för kollektivtrafik, vägtransporter, färjetrafik och hamnterminaler till kunder i sex världsdelar.

Inför årsskifte: Stor okunskap kring AGI20.12.2019 14:32:34 CETPressmeddelande

​Snart ett år efter införandet av arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) är det fortfarande stor okunskap bland företag om hur man ska rapportera in till Skatteverket och vad som gäller inför kommande årsskifte. Skatteverket ser i år en risk att företag redovisar dubbelt, både arbetsgivardeklaration och kontrolluppgift, vilket kan ge felaktigt förtryckta inkomstdeklarationer för de anställda.

More efficient access control system for the Port of Trelleborg19.11.2019 15:00:00 CETPress release

As part of striving to become the best RoRo port in Europe, Port of Trelleborg is investing in digitalisation and new IT solutions. In a project collaboration with Hogia, the port has introduced a fully automatic gating solution for the port’s existing gate-in. With the new solution, the trucks can keep moving throughout the access control process, and without having to stop to show a ticket or entry documentation. This enables a constant flow of vehicles into the port, thereby streamlining entry, and avoiding congestion build-up. This also has a positive impact on both the environment as well as safety within the port and on the port hinterland road network.