Hogia bygger för 200 nya medarbetare i Stenungsund

Programvaruföretaget Hogia växer stadigt. De senaste åtta åren har antalet medarbetare ökat med 25 personer per år. Företaget räknar med att fortsätta växa i samma takt och investerar nu 160 miljoner kronor i en ny byggnad i Stenungsund som ska ge plats åt 200 personer, en ökning med 35 procent från dagens 550 medarbetare.

Den nya kontosbyggnaden är ritad av Gert Wingårdh och kommer att ha en bruttoyta på 5 500 kvadratmeter och inrymma 200 arbetsplatser.

– Den nya byggnaden visar på våra ambitioner att fortsätta växa långsiktigt i Stenungsund. Vi rustar oss för framtiden och då bygger vi stort. Vi vågar göra det tack vare en urstark ekonomisk situation och många mycket kompetenta medarbetare, säger Bert-Inge Hogsved, grundare av och VD för Hogia-gruppen.

Hogia har gått med vinst de senaste 26 åren och har inga lån. Företaget är helt familjeägt och har aldrig släppt in några externa investerare. Tillväxten har i stort sett skett helt organiskt.

– En av våra främsta styrkor är att vi har växt kontrollerat. Vi har själva utvecklat våra programvaror och vi har gjort det i takt med att våra medarbetare har upparbetat en kompetens inom de branscher vi verkar i, säger Bert-Inge Hogsved.

Hogia utvecklar ekonomi- och affärssystem, personal- och lönesystem men också lösningar för transportbranschen. Bland kunderna finns till exempel de sex största trafikhuvudmännen i Norden, det vill säga de som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Västra Götaland och Skåne.

Den nya byggnaden är ritad av Gert Wingårdh och kommer att ha en bruttoarea på 5 500 kvadratmeter. Bygget startar i höst och invigningen är planerad till hösten 2019.

Marie Vassiliadis, pressansvarig, mobil: 072-240 82 01, mail: marie.vassiliadis@hogia.se

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 625 medarbetare. 2016 var i många avseenden Hogias bästa år någonsin. Omsättningen ökade från 505 till 539 miljoner kronor. Resultatet ökade från 19 till 32 miljoner kronor efter finansnetto. Antalet medarbetare ökade med 30 personer. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Hogia och Kivra skapar hållbar integrerad tjänst8.11.2017 09:00Pressmeddelande

Nu kan Hogias kunder enkelt skicka lönespecifikationer direkt till sina medarbetares digitala brevlåda hos Kivra. Genom ett samarbetsavtal har Kivras distributionstjänst integrerats i Hogia Star, plattformen som samlar Hogias molnbaserade produkter. Det möjliggör en automatisk koppling mellan Kivra och Hogias löneapp MyPayslip. Det rör sig om över två miljoner svenskar som nu kan få säker leverans av lönespecifikationer till sin personliga digitala brevlåda.

Hogia ny ordförande i Nationellt forum för e-faktura7.11.2017 08:45Pressmeddelande

Hogias expert inom elektronisk fakturahantering, Anna Elverheim, är ny ordförande i det nationella forum för e-faktura som drivs av Nätverket för elektroniska affärer (NEA). Forumet arbetar för att främja införandet av e-faktura i Sverige med målsättning om att majoriteten av all fakturering ska ske elektroniskt år 2020. För att lyckas krävs lagstiftning tillsammans med en bra IT-infrastruktur och stödjande informations- och utbildningsinsatser.

Astrofysiker ska bli systemutvecklare23.10.2017 09:00Pressmeddelande

De senaste åtta åren har programvaruföretaget Hogia växt med 25 personer per år. Man räknar med att fortsätta växa i samma takt de kommande åren. Men kompetensbristen inom IT är stor. Företaget testar därför ett helt oprövat grepp. I höstas påbörjades en egen utbildning i systemutveckling byggd på en ny utbildningsmetod. På endast tolv veckor ska tio personer, utan tidigare förkunskaper, utbildas och förberedas för en anställning på Hogia.