Hogia bygger för 200 nya medarbetare i Stenungsund

Programvaruföretaget Hogia växer stadigt. De senaste åtta åren har antalet medarbetare ökat med 25 personer per år. Företaget räknar med att fortsätta växa i samma takt och investerar nu 160 miljoner kronor i en ny byggnad i Stenungsund som ska ge plats åt 200 personer, en ökning med 35 procent från dagens 550 medarbetare.

Den nya kontosbyggnaden är ritad av Gert Wingårdh och kommer att ha en bruttoyta på 5 500 kvadratmeter och inrymma 200 arbetsplatser.

– Den nya byggnaden visar på våra ambitioner att fortsätta växa långsiktigt i Stenungsund. Vi rustar oss för framtiden och då bygger vi stort. Vi vågar göra det tack vare en urstark ekonomisk situation och många mycket kompetenta medarbetare, säger Bert-Inge Hogsved, grundare av och VD för Hogia-gruppen.

Hogia har gått med vinst de senaste 26 åren och har inga lån. Företaget är helt familjeägt och har aldrig släppt in några externa investerare. Tillväxten har i stort sett skett helt organiskt.

– En av våra främsta styrkor är att vi har växt kontrollerat. Vi har själva utvecklat våra programvaror och vi har gjort det i takt med att våra medarbetare har upparbetat en kompetens inom de branscher vi verkar i, säger Bert-Inge Hogsved.

Hogia utvecklar ekonomi- och affärssystem, personal- och lönesystem men också lösningar för transportbranschen. Bland kunderna finns till exempel de sex största trafikhuvudmännen i Norden, det vill säga de som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Västra Götaland och Skåne.

Den nya byggnaden är ritad av Gert Wingårdh och kommer att ha en bruttoarea på 5 500 kvadratmeter. Bygget startar i höst och invigningen är planerad till hösten 2019.

Marie Vassiliadis, pressansvarig, mobil: 072-240 82 01, mail: marie.vassiliadis@hogia.se

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 625 medarbetare. 2016 var i många avseenden Hogias bästa år någonsin. Omsättningen ökade från 505 till 539 miljoner kronor. Resultatet ökade från 19 till 32 miljoner kronor efter finansnetto. Antalet medarbetare ökade med 30 personer. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Hogia digitaliserar engelsk terminal27.6.2018 09:00Pressmeddelande

RORO-terminalen i Heysham är navet för större delen av godstrafiken mellan nordvästra England, Isle of Man och Irland. Tre färjerederier fraktar årligen 300 000 enheter genom terminalen. Hogia har fått i uppdrag att leverera ett terminalsystem som ska digitalisera hanteringen av godstransporter och därigenom öka effektiviteten och underlätta arbetet för personalen. Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till.

Port of Heysham’s timely digitalisation of RoRo port terminal23.5.2018 09:00Pressmeddelande

The RoRo terminal at the Port of Heysham is the hub for a large part of the freight that travels between north-west England, the Republic of Ireland, Northern Ireland, and the Isle of Man. Three ferry companies transport 265,000 freight units through the terminal each year. Port of Heysham awarded to Hogia the contract to supply a terminal operating system to digitalise the management of freight transport through the terminal thereby increasing the terminal’s efficiency and throughput, while at the same time reducing stress and increasing job satisfaction in staff.