Hogia digitaliserar engelsk terminal

RORO-terminalen i Heysham är navet för större delen av godstrafiken mellan nordvästra England, Isle of Man och Irland. Tre färjerederier fraktar årligen 300 000 enheter genom terminalen. Hogia har fått i uppdrag att leverera ett terminalsystem som ska digitalisera hanteringen av godstransporter och därigenom öka effektiviteten och underlätta arbetet för personalen. Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till.

Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till.  Bild: Peel Ports
Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till. Bild: Peel Ports

–Med Hogias terminalsystem kan vi utföra transportuppdrag effektivare och med högre kvalitet på vår service. Det banar väg för den kapacitetsökning vi måste uppnå för att möta den stadigt ökande efterfrågan på godstransporter och vara beredd på resultatet av Brexit, säger Adrian Colquitt, chef för RoRo på Peel Ports Group.

Hogias terminalsystem Terminal Operating System skapar en gemensam plattform för alla aktörer som är verksamma inom terminalen och digitaliserar hanteringen av ett transportuppdrag. Terminalsystemet har öppna gränssnitt och kan lätt integreras med andra system såsom rederiernas bokningssystem. Med all bokningsinformation i terminalsystemet kan godset som anländer med lastbil lätt identifieras och tilldelas en plats i terminalen. När det är dags för lastning och lossning skapas arbetsorder som automatiskt skickas till truckförarna som utför arbetet. Systemet kan när som helst generera statistik över alla utförda arbetsmoment och ge en översikt över terminalens totala godshantering.

Många av de arbetsmoment som förut gjordes manuellt med pappersunderlag kan nu digitaliseras och delvis automatiseras. Alla aktörer har tillgång till samma information och kan lätt se status eller uppdatera informationen om varje enskilt transportuppdrag, vilket innebär mindre stress och ökad kontroll för personalen. Tidigare kommunicerades till exempel arbetsorder muntligt till truckförarna, vilket ibland kunde leda till missförstånd eller svårigheter att uppfatta vad som sades. Nu har alla förarna tillgång till samma information i sina mobila enheter och anger själva status på de order som de verkställer.

– Det här är början på ett långt partnerskap där vi succesivt kommer att digitalisera deras arbetsprocesser. Vi ser fram emot att hjälpa Heysham Port Ltd att utveckla och effektivisera sin verksamhet, säger Lars Tingström bolagschef för Hogia Logistics Systems AB

Den 27 juni, 2018

Mer information

Heysham Port Ltd är en del av Peel Ports Group som inkluderar flertalet hamnar i Storbritannien och Irland. Terminalen i Heysham är öppen dygnet runt och hanterar över 300 000 fraktenheter varje år. Tre färjerederier kör sammanlagt sju färjor dagligen på fyror olika turer. Läs mer på www.peelports.com

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 600 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: ekonomi- och affärssystem, personaladministrativa system och transportsystem.
Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Hogia banar väg för nästa generations kollektivtrafik17.10.2018 09:00Pressmeddelande

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering. Med all trafikinformation samlad på ett ställe blir det enklare att få en snabb överblick av situationen i kollektivtrafiken. Genom att man kan registrera händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken får trafikföretagen bättre förutsättningar att agera innan störningen påverkar resenären. Målet är att ge resenären en smidigare resa så att fler väljer kollektivtrafiken istället för den egna bilen.

Möt Annika, vår egen säljcoach14.9.2018 15:18Nyheter

Vill du arbeta utåtriktat och fokusera på resultat? Då är säljobbet idealiskt. Men lyckorusen från de goda affärerna följs ibland av perioder av motgångar. Om du då snabbt får stöd och vägledning kan det rädda månadens resultat. På Hogia är Annika Bjurmalm heltidsanställd som säljcoach. – Som anställd har jag ingen inkörningstid. Jag känner alla som arbetar med försäljning och kan ge det individuella stöd som behövs för att utvecklas i rollen som säljare, säger Annika Bjurmalm.

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet13.9.2018 10:00Pressmeddelande

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten för busstrafiken. Med kortare restid blir det attraktivare att välja att åka kollektivt istället för att ta bilen. Som ett led i att förbättra framkomligheten för bussarna investerar Östgötatrafiken nu i en ny molnprodukt, Hogia Traffic Light Priority, som skickar bussens position till trafikljusen för att få företräde.