Hogia digitaliserar engelsk terminal

RORO-terminalen i Heysham är navet för större delen av godstrafiken mellan nordvästra England, Isle of Man och Irland. Tre färjerederier fraktar årligen 300 000 enheter genom terminalen. Hogia har fått i uppdrag att leverera ett terminalsystem som ska digitalisera hanteringen av godstransporter och därigenom öka effektiviteten och underlätta arbetet för personalen. Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till.

Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till.  Bild: Peel Ports
Heysham är den första brittiska terminalen som Hogia levererar terminalsystem till. Bild: Peel Ports

–Med Hogias terminalsystem kan vi utföra transportuppdrag effektivare och med högre kvalitet på vår service. Det banar väg för den kapacitetsökning vi måste uppnå för att möta den stadigt ökande efterfrågan på godstransporter och vara beredd på resultatet av Brexit, säger Adrian Colquitt, chef för RoRo på Peel Ports Group.

Hogias terminalsystem Terminal Operating System skapar en gemensam plattform för alla aktörer som är verksamma inom terminalen och digitaliserar hanteringen av ett transportuppdrag. Terminalsystemet har öppna gränssnitt och kan lätt integreras med andra system såsom rederiernas bokningssystem. Med all bokningsinformation i terminalsystemet kan godset som anländer med lastbil lätt identifieras och tilldelas en plats i terminalen. När det är dags för lastning och lossning skapas arbetsorder som automatiskt skickas till truckförarna som utför arbetet. Systemet kan när som helst generera statistik över alla utförda arbetsmoment och ge en översikt över terminalens totala godshantering.

Många av de arbetsmoment som förut gjordes manuellt med pappersunderlag kan nu digitaliseras och delvis automatiseras. Alla aktörer har tillgång till samma information och kan lätt se status eller uppdatera informationen om varje enskilt transportuppdrag, vilket innebär mindre stress och ökad kontroll för personalen. Tidigare kommunicerades till exempel arbetsorder muntligt till truckförarna, vilket ibland kunde leda till missförstånd eller svårigheter att uppfatta vad som sades. Nu har alla förarna tillgång till samma information i sina mobila enheter och anger själva status på de order som de verkställer.

– Det här är början på ett långt partnerskap där vi succesivt kommer att digitalisera deras arbetsprocesser. Vi ser fram emot att hjälpa Heysham Port Ltd att utveckla och effektivisera sin verksamhet, säger Lars Tingström bolagschef för Hogia Logistics Systems AB

Den 27 juni, 2018

Mer information

Heysham Port Ltd är en del av Peel Ports Group som inkluderar flertalet hamnar i Storbritannien och Irland. Terminalen i Heysham är öppen dygnet runt och hanterar över 300 000 fraktenheter varje år. Tre färjerederier kör sammanlagt sju färjor dagligen på fyror olika turer. Läs mer på www.peelports.com

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 600 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: ekonomi- och affärssystem, personaladministrativa system och transportsystem.
Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Digitalisering av avfallshåndteringen10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nå kommer det til å bli enklere for transportselskaper som håndterer avfall å planlegge sine transportoppdrag. Hogia lanserer et nytt skyprodukt, Hogia Moveit Recyleit, som skal hjelpe transportselskaper med å effektivisere transportplanleggingen. Via en app får førerne informasjon om alle sine oppdrag, og kan se ruten på et kart direkte på mobilen. Med mer effektiv planlegging av kjøreruten kan man redusere drivstofforbruket, hvilket er positivt både for miljøet og økonomien.

Ny metod för fosterövervakning belönas5.3.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Två studenter på Chalmers har utvecklat en metod för att kunna särskilja ett fosters hjärtrytm från mammans. Den bygger på analys av de elektriska signaler som naturligt finns i huden hos mamman och som fångas upp av elektroder. Metoden har potential att vara mer tillförlitlig och lättanvänd än dagens fosterövervakning med CTG-apparat. Studenterna belönas med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.

Innovativa idéer om framtida transporter4.2.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Flygande farkoster som drivs av energi från fotosyntesen, transport med kapslar som har inbyggda artificiella assistenter och magnetskor för att gå tre gånger snabbare än med vanliga skor. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av skolprojektet Framtida transporter. Över 30 klasser och mer än 800 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.