Hogia fortsätter starkt framåt

Hogia-gruppens resultat blev 2017 34 miljoner kronor och därmed ännu bättre än 2016 års ”all time high” om 32 miljoner. Det var det 27:e årsresultatet i rad med rätt färg på siffrorna. Omsättningen ökade från 539 miljoner kronor till 565 miljoner. Antalet medarbetare ökade för nionde året i rad med ca 25 personer och är nu uppe i 650.

Hogia investerar 160 miljoner kronor i en ny kontorsbyggnad som ska stå klar våren 2019.

Med ännu ett rekordresultat i ryggen fortsätter Hogia att satsa stort. Det gör man inom sitt kärnområde, programvaror som stödjer verksamheten i företag inom många olika branscher.

Hogias största produktsatsning någonsin, på infrastruktur och programvaror i molnplattformen Hogia Star, fortsätter med en hela tiden ökande intensitet. Hittills har investerats drygt 400 miljoner i denna mycket innovativa utvecklingsmiljö. 2020 väntas siffran vara mer än fördubblad.

–Företag ställer idag mycket större krav på sina stödsystem än de gjorde för bara några år sedan. Våra kunder efterfrågar integrerade helhetslösningar i en utsträckning som aldrig förr. Man vill ofta ge såväl medarbetare som t ex samarbetspartners mobil åtkomst till vissa system. Man strävar efter automatisering och effektivisering av allt fler processer i verksamheterna. Säkerhetsfrågor är viktigare än någonsin, säger Bert-Inge Hogsved, Hogia-gruppens grundare och VD.

–Den unika utvecklingsmiljön i Hogia Star-konceptet gör det möjligt att möta krav av de här slagen bättre än tidigare. Hogia Star är uppbyggt av standardkomponenter, som delar register och infrastruktur, och som enkelt kan kombineras till kompletta system, fortsätter Bert-Inge Hogsved.

Hogia räknar med en fortsatt snabb personaltillväxt. I Stenungsund pågår uppförandet av en ny kontorsbyggnad som kommer att stå färdig våren 2019. Investeringen är av storleksordningen 160 miljoner kronor och gör det möjligt för Hogia att efter hand öka antalet medarbetare i Stenungsund från dagens 550 till 750.

Hogia-gruppens grundare och VD

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Kreativa innovationer av elever för framtidens hållbara transporter5.2.2018 11:00Pressmeddelande

Drönare som tar över Göteborg, flygande tåg som drivs av vindenergi och båtbussar som går på el skapat från saltvatten. Det är några av idéerna som presenterades av uppfinningsrika ungdomar i finalen av tävlingen Framtida Transporter. 31 klasser och mer än 600 elever deltog i tävlingen på Universeum i Göteborg. Uppgiften var att komma med förslag på hur vi kommer att transportera oss om 30 år. Resultatet blev en mängd kreativa idéer och lösningar.

Sabis valde Hogia för att effektivisera och modernisera sin lönehantering29.1.2018 08:30Pressmeddelande

Familjeföretaget Sabis är en stor aktör inom hotell, restaurang och dagligvaruhandel som nyligen utsågs till Sveriges fjärde bästa arbetsgivare i Universums stora undersökning. I ett led att utveckla arbetet med personal och lön inom koncernen och för att möta de utmaningar som arbetsgivare inom besöksnäringen står inför valde Sabis att konvertera till ett nytt löne- och tidssystem med Hogia och Quinyx som leverantörer.

Hogia och Kivra skapar hållbar integrerad tjänst8.11.2017 09:00Pressmeddelande

Nu kan Hogias kunder enkelt skicka lönespecifikationer direkt till sina medarbetares digitala brevlåda hos Kivra. Genom ett samarbetsavtal har Kivras distributionstjänst integrerats i Hogia Star, plattformen som samlar Hogias molnbaserade produkter. Det möjliggör en automatisk koppling mellan Kivra och Hogias löneapp MyPayslip. Det rör sig om över två miljoner svenskar som nu kan få säker leverans av lönespecifikationer till sin personliga digitala brevlåda.

Hogia ny ordförande i Nationellt forum för e-faktura7.11.2017 08:45Pressmeddelande

Hogias expert inom elektronisk fakturahantering, Anna Elverheim, är ny ordförande i det nationella forum för e-faktura som drivs av Nätverket för elektroniska affärer (NEA). Forumet arbetar för att främja införandet av e-faktura i Sverige med målsättning om att majoriteten av all fakturering ska ske elektroniskt år 2020. För att lyckas krävs lagstiftning tillsammans med en bra IT-infrastruktur och stödjande informations- och utbildningsinsatser.

Astrofysiker ska bli systemutvecklare23.10.2017 09:00Pressmeddelande

De senaste åtta åren har programvaruföretaget Hogia växt med 25 personer per år. Man räknar med att fortsätta växa i samma takt de kommande åren. Men kompetensbristen inom IT är stor. Företaget testar därför ett helt oprövat grepp. I höstas påbörjades en egen utbildning i systemutveckling byggd på en ny utbildningsmetod. På endast tolv veckor ska tio personer, utan tidigare förkunskaper, utbildas och förberedas för en anställning på Hogia.