Hogia fortsätter starkt framåt

Hogia-gruppens resultat blev 2017 34 miljoner kronor och därmed ännu bättre än 2016 års ”all time high” om 32 miljoner. Det var det 27:e årsresultatet i rad med rätt färg på siffrorna. Omsättningen ökade från 539 miljoner kronor till 565 miljoner. Antalet medarbetare ökade för nionde året i rad med ca 25 personer och är nu uppe i 650.
Hogia investerar 160 miljoner kronor i en ny kontorsbyggnad som ska stå klar våren 2019.

Med ännu ett rekordresultat i ryggen fortsätter Hogia att satsa stort. Det gör man inom sitt kärnområde, programvaror som stödjer verksamheten i företag inom många olika branscher.

Hogias största produktsatsning någonsin, på infrastruktur och programvaror i molnplattformen Hogia Star, fortsätter med en hela tiden ökande intensitet. Hittills har investerats drygt 400 miljoner i denna mycket innovativa utvecklingsmiljö. 2020 väntas siffran vara mer än fördubblad.

–Företag ställer idag mycket större krav på sina stödsystem än de gjorde för bara några år sedan. Våra kunder efterfrågar integrerade helhetslösningar i en utsträckning som aldrig förr. Man vill ofta ge såväl medarbetare som t ex samarbetspartners mobil åtkomst till vissa system. Man strävar efter automatisering och effektivisering av allt fler processer i verksamheterna. Säkerhetsfrågor är viktigare än någonsin, säger Bert-Inge Hogsved, Hogia-gruppens grundare och VD.

–Den unika utvecklingsmiljön i Hogia Star-konceptet gör det möjligt att möta krav av de här slagen bättre än tidigare. Hogia Star är uppbyggt av standardkomponenter, som delar register och infrastruktur, och som enkelt kan kombineras till kompletta system, fortsätter Bert-Inge Hogsved.

Hogia räknar med en fortsatt snabb personaltillväxt. I Stenungsund pågår uppförandet av en ny kontorsbyggnad som kommer att stå färdig våren 2019. Investeringen är av storleksordningen 160 miljoner kronor och gör det möjligt för Hogia att efter hand öka antalet medarbetare i Stenungsund från dagens 550 till 750.

Hogia-gruppens grundare och VD

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Hogia levererar trafikinformation till Stockholms stadsbussar22.9.2022 10:01:16 CEST | Pressmeddelande

Hogia ska leverera ett informationssystem till Keolis, en av de största bussoperatörerna i Stockholms stad. Systemet kommer att förse trafikledning, planerare och resenärer med trafikinformation i realtid. Avtalet innefattar 350 bussar som i sin tur transporterar en halv miljon resenärer per dag. Systemet ska hjälpa bussförare att undvika störningar och resenärerna kommer att få möjlighet att planera sina resor på ett bättre sätt.

Hur kan kommunikation mellan elever och lärare förenklas?25.3.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Två Chalmersstudenter har utvecklat en ny lärplattform för studier i matematik, teknik och fysik på högskolenivå. Lärare och studenter får en gemensam utbildningsmiljö och tillgång till samma information. Studenter får därmed lika förutsättningar i sitt lärande, oavsett geografisk placering och individuell kunskapsnivå. De belönas nu med Bert-Inge Hogsveds pris för bästa entreprenörskap, av Forum för tekniska fysiker på Chalmers.