Hogia fortsätter starkt framåt

Hogia-gruppens resultat blev 2017 34 miljoner kronor och därmed ännu bättre än 2016 års ”all time high” om 32 miljoner. Det var det 27:e årsresultatet i rad med rätt färg på siffrorna. Omsättningen ökade från 539 miljoner kronor till 565 miljoner. Antalet medarbetare ökade för nionde året i rad med ca 25 personer och är nu uppe i 650.

Hogia investerar 160 miljoner kronor i en ny kontorsbyggnad som ska stå klar våren 2019.

Med ännu ett rekordresultat i ryggen fortsätter Hogia att satsa stort. Det gör man inom sitt kärnområde, programvaror som stödjer verksamheten i företag inom många olika branscher.

Hogias största produktsatsning någonsin, på infrastruktur och programvaror i molnplattformen Hogia Star, fortsätter med en hela tiden ökande intensitet. Hittills har investerats drygt 400 miljoner i denna mycket innovativa utvecklingsmiljö. 2020 väntas siffran vara mer än fördubblad.

–Företag ställer idag mycket större krav på sina stödsystem än de gjorde för bara några år sedan. Våra kunder efterfrågar integrerade helhetslösningar i en utsträckning som aldrig förr. Man vill ofta ge såväl medarbetare som t ex samarbetspartners mobil åtkomst till vissa system. Man strävar efter automatisering och effektivisering av allt fler processer i verksamheterna. Säkerhetsfrågor är viktigare än någonsin, säger Bert-Inge Hogsved, Hogia-gruppens grundare och VD.

–Den unika utvecklingsmiljön i Hogia Star-konceptet gör det möjligt att möta krav av de här slagen bättre än tidigare. Hogia Star är uppbyggt av standardkomponenter, som delar register och infrastruktur, och som enkelt kan kombineras till kompletta system, fortsätter Bert-Inge Hogsved.

Hogia räknar med en fortsatt snabb personaltillväxt. I Stenungsund pågår uppförandet av en ny kontorsbyggnad som kommer att stå färdig våren 2019. Investeringen är av storleksordningen 160 miljoner kronor och gör det möjligt för Hogia att efter hand öka antalet medarbetare i Stenungsund från dagens 550 till 750.

Hogia-gruppens grundare och VD

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Hogia banar väg för nästa generations kollektivtrafik17.10.2018 09:00Pressmeddelande

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering. Med all trafikinformation samlad på ett ställe blir det enklare att få en snabb överblick av situationen i kollektivtrafiken. Genom att man kan registrera händelser som skulle kunna påverka kollektivtrafiken får trafikföretagen bättre förutsättningar att agera innan störningen påverkar resenären. Målet är att ge resenären en smidigare resa så att fler väljer kollektivtrafiken istället för den egna bilen.

Möt Annika, vår egen säljcoach14.9.2018 15:18Nyheter

Vill du arbeta utåtriktat och fokusera på resultat? Då är säljobbet idealiskt. Men lyckorusen från de goda affärerna följs ibland av perioder av motgångar. Om du då snabbt får stöd och vägledning kan det rädda månadens resultat. På Hogia är Annika Bjurmalm heltidsanställd som säljcoach. – Som anställd har jag ingen inkörningstid. Jag känner alla som arbetar med försäljning och kan ge det individuella stöd som behövs för att utvecklas i rollen som säljare, säger Annika Bjurmalm.

Östgötatrafiken ger grönt ljus för ökad framkomlighet13.9.2018 10:00Pressmeddelande

Östgötatrafiken arbetar kontinuerligt med att förbättra framkomligheten för busstrafiken. Med kortare restid blir det attraktivare att välja att åka kollektivt istället för att ta bilen. Som ett led i att förbättra framkomligheten för bussarna investerar Östgötatrafiken nu i en ny molnprodukt, Hogia Traffic Light Priority, som skickar bussens position till trafikljusen för att få företräde.