Hogia levererar bokningssystem till kanadensiskt färjerederi

Hogia Ferry Systems har skrivit avtal med kanadensiska Owen Sound Transportation Company, för leverans av sitt standardiserade bokningssystem BOOKIT. Färjerederiet ägs av transportmyndigheten i Ontario och är ett av de största i provinsen.

Passagerarfärjan  the Chi-Cheemaun  går mellan  Tobermory och ön Manitoulin på Huron-sjön, vid gränsen mellan USA och Kanada.
Passagerarfärjan the Chi-Cheemaun går mellan Tobermory och ön Manitoulin på Huron-sjön, vid gränsen mellan USA och Kanada.

Owen Sound Transportation Company kör flera rutter för passagerartrafik i Ontario, bland annat på sjöarna Huron och Erie, på gränsen till USA.

- Vi är mycket glada över att ha vunnit denna upphandling. Kanada är en viktig marknad för oss. Vi har haft ett nära samarbete med den kanadensiska rederibranschen i många år, inte minst med dess branschorganisation Canadian Ferry Association. Vi har levererat till kanadensiska färjerederier sedan 2006 och är glada och stolta över att få välkomna Owen Sound Transportation Company till BOOKIT-familjen. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete och jag är övertygad om att BOOKIT kommer att leva upp till deras förväntningar, säger Niclas Blomström, bolagschef på Hogia Ferry Systems.

- Vi har kommit i kontakt med Hogia Ferry Systems på branschmässor under årens lopp. Det visade sig att BOOKIT är det bokningssystem som kan uppfylla våra behov, både i dag och i framtiden. Vi är glada över att ha kontrakterat Hogia Ferry Systems. Vi ser fram emot ett långt och produktivt samarbete. Vi är övertygade om att Hogia kommer att kunna stötta oss under många år framöver, säger Susan Schrempf, VD för Owen Sound Transportation Company.

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se.

Hogia och Bellmans i test för ökad digitalisering16.4.2021 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan hanteringen av kvitton i samband med transporter från grustäkter digitaliseras? Det har Hogia testat tillsammans med Bellmans Åkeri och Entreprenad, som är en del av Bellman Group. De papperskvitton som normalt kvitterar ut lasten har i testet kompletterats med en qr-kod som föraren skannar. All information om lasten hamnar automatiskt på körordern. Det medför att hanteringen går snabbare och minimerar risken för fel.

Hogia och Kivra i gemensamt initiativ för Agenda 203024.2.2021 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2018 samarbetar Hogia och Kivra för att verka för en hållbar samhällsutveckling. En del av intäkterna från den gemensamma distributionstjänsten doneras till hållbarhetsprojekt inom IT och entreprenörskap. Nu höjs ambitionsnivån och de båda företagen blir global partner till den ideella organisationen Reach for Change. Målet är att utöka organisationens verksamhet så att effekten av stödinsatserna tiodubblas och når 30 miljoner barn till 2030.

Hogia levererar stöd för hantering av godsflöden till Södertälje Hamn14.1.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för hamnar och terminaler att hantera stora volymer av gods. Hogia lanserar en mobil applikation som digitaliserar manuella arbetsmoment och ger ökad operationell kontroll. Först igång med applikationen är Södertälje Hamn, som ska använda den för lossning och lastning av importbilar. En tredjedel av Sveriges nybilsimport, ungefär 120 000 bilar, levereras årligen till hamnen. Stora delar av hanteringen kan nu automatiseras.