Hogia levererar stöd för hantering av godsflöden till Södertälje Hamn
Nu kommer det att bli enklare för hamnar och terminaler att hantera stora volymer av gods. Hogia lanserar en mobil applikation som digitaliserar manuella arbetsmoment och ger ökad operationell kontroll. Först igång med applikationen är Södertälje Hamn, som ska använda den för lossning och lastning av importbilar. En tredjedel av Sveriges nybilsimport, ungefär 120 000 bilar, levereras årligen till hamnen. Stora delar av hanteringen kan nu automatiseras.

Applikationen Hogia Terminal WorkIt kommer initialt att användas av personalen som hanterar lossning av gods. När bilarna körs av färjan och parkeras på terminalområdet kan personalen direkt skanna personbilarnas unika streckkoder och via appens GPS-system få förslag på aktuell plats. Efter att ha positionerat en bil markeras den som lossad och klar. Terminalen har i en kartvy koll på var allt gods står parkerat på terminalområdet. Eftersom alla moment är digitaliserade möjliggör det även en enkel och automatiserad fakturering av hyra och utförda arbetsmoment.
It-chefen Tomas Zackrisson ser satsningen som ett steg i hamnens fortsatta digitalisering.
– Vi använder Hogias terminalsystem för de flesta delar av vår logistikhantering, så det föll sig naturligt att få in det här flödet i vårt system. Nu kan vi få koll på när och var bilarna har parkerats, vi kan göra efterkontroller på arbetsorder och får ett säkert underlag för fakturering. Vi har precis börjat använda WorkIt och siktar på att köra full drift till årsskiftet och även använda den för lastning av bilar, säger Tomas Zackrisson.
Appen kan också användas för andra typer av flöden som trailers, General Cargo och bulk.
– WorkIt blir ett komplement till vår truckklient Hogia Terminal Mobile och används med fördel vid hantering av stora volymer, men den fungerar lika bra även för mindre flöden. Applikationen ger våra kunder ytterligare möjlighet till digitalisering och automation, säger Mathias Lindell, bolagschef på Hogia Terminal Systems.
– Till exempel kan kunderna erbjuda extratjänster till sina slutkunder, så som inspektion, tvätt och laddning av elbil. Slutkunderna kan via hamnens API beställa arbetsorder på respektive bil, avslutar Mathias Lindell.
Nyckelord
Kontakter
Marie VassiliadisKommunikationsansvarig Hogia-gruppen
Marie Vassiliadis är kontaktperson för alla pressfrågor som rör Hogia-gruppen.
Mathias LindellBolagschef
Hogia Terminal Systems AB
Bilder



Om
Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se.
Följ Hogia AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Hogia AB
Hogia lanserar ny produkt för bygg- och anläggningsbranschen4.12.2020 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Moveit Bygg & Anläggning är en ny produkt från Hogia som ska minska behovet av pappersunderlag på byggarbetsplatser och digitalisera hanteringen av arbetsorder mellan transportör, förare och entreprenör. Registreringen av artiklar sker enligt BEAst, byggbranschens elektroniska affärsstandard, för att ytterligare förenkla processen och minska risken för fel.
Hogia levererar bokningssystem till kanadensiskt färjerederi30.10.2020 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Hogia Ferry Systems har skrivit avtal med kanadensiska Owen Sound Transportation Company, för leverans av sitt standardiserade bokningssystem BOOKIT. Färjerederiet ägs av transportmyndigheten i Ontario och är ett av de största i provinsen.
Jönköpings kommun kontrakterar Hogia som leverantör för Visingsötrafiken16.9.2020 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I januari gick Jönköpings kommun ut med en direktupphandling för att ersätta sitt befintliga boknings- och biljettsystem för färjetrafiken mellan Gränna och Visingsö - Visingsötrafiken. Färjetrafiken bedrivs i kommunens regi på uppdrag av Trafikverket. Ett antal leverantörer svarade på upphandlingen och Hogia Ferry Systems, med standardprodukten BOOKIT, vann och tilldelades kontraktet.
Hogia levererar trafikledningssystem till Svealandstrafiken18.8.2020 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svealandstrafiken har investerat i ett trafikledningssystem från Hogia som initialt innefattar 150 bussar i Örebros stads- och regiontrafik. Systemet ska ge trafikledarna en överblick av trafiksituationen i realtid och en möjlighet att följa upp den utförda trafiken. Investeringen är ett led i Svealandstrafikens ambition att erbjuda en effektivare kollektivtrafik.
Hogia stärker sitt utbud inom HR3.6.2020 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Hogia utökar sitt utbud av molnbaserade HR-produkter och lanserar nu OpenHR Tid, ett system som förenklar hanteringen av avvikelser för löneberäkningar. Det är en del av produktfamiljen OpenHR, som syftar till att göra hela löneadministrationen effektivare och säkrare.
Hogia vinner nytt avtal med Jönköpings länstrafik2.3.2020 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Region Jönköpings län har genomfört en upphandling av ett nytt centralsystem för kollektivtrafiken i Jönköpings Län. Hogia vann och tilldelades kontraktet, som löper på fyra år med möjlighet till förlängning. Med det nya centralsystemet kommer Jönköpings Länstrafik att kunna erbjuda sina kunder bättre reseinformation före, under och efter resan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum