Hogia levererar trafikledningssystem till Svealandstrafiken

Svealandstrafiken har investerat i ett trafikledningssystem från Hogia som initialt innefattar 150 bussar i Örebros stads- och regiontrafik. Systemet ska ge trafikledarna en överblick av trafiksituationen i realtid och en möjlighet att följa upp den utförda trafiken. Investeringen är ett led i Svealandstrafikens ambition att erbjuda en effektivare kollektivtrafik.

- I dag behöver trafikledare arbeta i flera olika system för att kunna utföra sitt uppdrag. Det nya trafikledningssystemet samlar alla tillgängliga data från olika källor i en och samma vy. Det blir enklare att förstå vad som händer och lättare att ta rätt beslut när man kan se helheten och vilka konsekvenser olika åtgärder ger, säger Mats Dahlström, chef för trafikledningen på Svealandstrafiken.

För att kunna samla data från flera system är Hogias trafikledningssystem byggt på öppna gränssnitt och kan integreras med kundens befintliga system.

- Det är ineffektivt om en trafikledare behöver skriva en åtgärd i flera system. Mitt mål är att man ska kunna arbeta i ett system och därifrån skicka information till berörda parter. Vi vill kunna dela med oss av den information som vi har till dem som har behov av den. I dag måste till exempel trafikledaren ringa till föraren för att få information om en störning, vilket tar tid både för föraren och trafikledaren säger Mats Dahlström.

Med hjälp av alla insamlade data i trafikledningssystemet kan man även bättre planera framtida turer och identifiera åtgärder som leder till högre kundnöjdhet.

-Digitaliseringen inom kollektivtrafiken öppnar nya möjligheter både för trafikbeställare och trafikutövare. Vårt trafikledningssystem bidrar till att Svealandstrafiken kan höja effektiviteten i sin verksamhet och leverera bättre service till resenärerna. Därmed blir kollektivtrafikresandet mer attraktivt, säger Frida Christensson, bolagschef på Hogia Communications.

Mats Dahlström, chef för trafikledningen på Svealandstrafiken.
Frida Christensson, bolagschef på Hogia Communications

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 700 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se.

Jönköpings kommun kontrakterar Hogia som leverantör för Visingsötrafiken16.9.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

I januari gick Jönköpings kommun ut med en direktupphandling för att ersätta sitt befintliga boknings- och biljettsystem för färjetrafiken mellan Gränna och Visingsö - Visingsötrafiken. Färjetrafiken bedrivs i kommunens regi på uppdrag av Trafikverket. Ett antal leverantörer svarade på upphandlingen och Hogia Ferry Systems, med standardprodukten BOOKIT, vann och tilldelades kontraktet.

Proaktivitet för en attraktivare kollektivtrafik25.2.2020 10:30:00 CETBlogginlägg

Håll dina kunder informerade i alla lägen! Emma Fernlöf från Hogia är en av talarna på kollektivtrafikmässan IT-Trans i Karlsruhe i början av mars. Hon kommer att prata om framtidens kollektivtrafik och hur trafikledningen med smart information kan agera proaktivt och undvika att störningar i kollektivtrafiken drabbar resenären, vilket skapar en smidigare resa och bidrar till en attraktivare kollektivtrafik. Ett proaktiv agerande kännetecknar nästa generations kollektivtrafik, säger Emma och berättar mer om hur detta kommer att se ut.