Hogia levererar trafikledningssystem till Svealandstrafiken

Svealandstrafiken har investerat i ett trafikledningssystem från Hogia som initialt innefattar 150 bussar i Örebros stads- och regiontrafik. Systemet ska ge trafikledarna en överblick av trafiksituationen i realtid och en möjlighet att följa upp den utförda trafiken. Investeringen är ett led i Svealandstrafikens ambition att erbjuda en effektivare kollektivtrafik.

- I dag behöver trafikledare arbeta i flera olika system för att kunna utföra sitt uppdrag. Det nya trafikledningssystemet samlar alla tillgängliga data från olika källor i en och samma vy. Det blir enklare att förstå vad som händer och lättare att ta rätt beslut när man kan se helheten och vilka konsekvenser olika åtgärder ger, säger Mats Dahlström, chef för trafikledningen på Svealandstrafiken.

För att kunna samla data från flera system är Hogias trafikledningssystem byggt på öppna gränssnitt och kan integreras med kundens befintliga system.

- Det är ineffektivt om en trafikledare behöver skriva en åtgärd i flera system. Mitt mål är att man ska kunna arbeta i ett system och därifrån skicka information till berörda parter. Vi vill kunna dela med oss av den information som vi har till dem som har behov av den. I dag måste till exempel trafikledaren ringa till föraren för att få information om en störning, vilket tar tid både för föraren och trafikledaren säger Mats Dahlström.

Med hjälp av alla insamlade data i trafikledningssystemet kan man även bättre planera framtida turer och identifiera åtgärder som leder till högre kundnöjdhet.

-Digitaliseringen inom kollektivtrafiken öppnar nya möjligheter både för trafikbeställare och trafikutövare. Vårt trafikledningssystem bidrar till att Svealandstrafiken kan höja effektiviteten i sin verksamhet och leverera bättre service till resenärerna. Därmed blir kollektivtrafikresandet mer attraktivt, säger Frida Christensson, bolagschef på Hogia Communications.

Mats Dahlström, chef för trafikledningen på Svealandstrafiken.
Frida Christensson, bolagschef på Hogia Communications

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 700 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se.

Hogia och Bellmans i test för ökad digitalisering16.4.2021 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan hanteringen av kvitton i samband med transporter från grustäkter digitaliseras? Det har Hogia testat tillsammans med Bellmans Åkeri och Entreprenad, som är en del av Bellman Group. De papperskvitton som normalt kvitterar ut lasten har i testet kompletterats med en qr-kod som föraren skannar. All information om lasten hamnar automatiskt på körordern. Det medför att hanteringen går snabbare och minimerar risken för fel.

Hogia och Kivra i gemensamt initiativ för Agenda 203024.2.2021 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2018 samarbetar Hogia och Kivra för att verka för en hållbar samhällsutveckling. En del av intäkterna från den gemensamma distributionstjänsten doneras till hållbarhetsprojekt inom IT och entreprenörskap. Nu höjs ambitionsnivån och de båda företagen blir global partner till den ideella organisationen Reach for Change. Målet är att utöka organisationens verksamhet så att effekten av stödinsatserna tiodubblas och når 30 miljoner barn till 2030.

Hogia levererar stöd för hantering av godsflöden till Södertälje Hamn14.1.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för hamnar och terminaler att hantera stora volymer av gods. Hogia lanserar en mobil applikation som digitaliserar manuella arbetsmoment och ger ökad operationell kontroll. Först igång med applikationen är Södertälje Hamn, som ska använda den för lossning och lastning av importbilar. En tredjedel av Sveriges nybilsimport, ungefär 120 000 bilar, levereras årligen till hamnen. Stora delar av hanteringen kan nu automatiseras.