Hogia och Kivra i gemensamt initiativ för Agenda 2030

Sedan 2018 samarbetar Hogia och Kivra för att verka för en hållbar samhällsutveckling. En del av intäkterna från den gemensamma distributionstjänsten doneras till hållbarhetsprojekt inom IT och entreprenörskap. Nu höjs ambitionsnivån och de båda företagen blir global partner till den ideella organisationen Reach for Change. Målet är att utöka organisationens verksamhet så att effekten av stödinsatserna tiodubblas och når 30 miljoner barn till 2030.

Hogia och Kivra blir global partner till den ideella organisationen Reach for Change. Målet är att utöka organisationens verksamhet så att effekten av stödinsatserna tiodubblas och når 30 miljoner barn till 2030.

- Det som gör det här partnerskapet så starkt är att vi har en gemensam ambition och syn på hur vi jobbar mot en grön och jämlik omställning i världen och att använda entreprenörskap och digitalisering som möjliggörare. Genom att slå samman våra olika kompetenser finns alla möjligheter att skapa större förändring tillsammans, säger Anna Bäck, VD Kivra.

Tillsammans utmanar Hogia och Kivra det traditionella sättet att arbeta med samhällsförändring inom näringslivet. Företagen har valt att inkludera sitt samhällsinitiativ som en del av affären då en del av intäkterna från deras gemensamma digitala tjänst för lönespecifikationer går till verksamheter som delar ambitionen att verka för en hållbar samhällsutveckling. Tidigare donationer har gått till IT-utbildning för barn och ungdomar i Ghana, samt till ett globalt nätverk med kvinnliga entreprenörer inom IT och teknik.

- Hogia och Kivra har en gemensam grundvärdering i att digitalisering är en av förutsättningarna för att samhället ska kunna utvecklas på ett hållbart och jämlikt sätt. Tack vare vårt gemensamma digitaliseringsprojekt kan vi investera i andra initiativ som påskyndar den utvecklingen. Över två miljoner svenskar får lön via Hogias system så potentialen att ”göra gott” är stor, säger Bert-Inge Hogsved, Hogias grundare och VD.

Med stödet från Kivra och Hogia kommer nu Reach for Change att ta de första stegen mot att utveckla sin verksamhet och accelerera farten mot de uppsatta målen för 2030, nämligen att tiodubbla sin samhällseffekt och nå 30 miljoner barn och unga, via sitt stödprogram för sociala entreprenörer. Arbetet mot 2030 kommer att ha tre fokusområden, minska fattigdom, minska ojämlikhet och klimatet.

Bert-Inge Hogsved Hogias grundare och VD
Anna Bäck, VD Kivra

Om Reach for Change:

Reach for Change är en global organisation som genom accelerator- och inkubatorprogram stöttar lokala sociala entreprenörer i att utveckla sina idéer som gör livet bättre för barn och unga. Reach for Change har sedan 2010 stöttat över 1 000 sociala entreprenörer i 18 länder, som i sin tur har påverkat över fyra miljoner barn. Läs mer på www.reachforchange.org

Om Kivra

Hälften av landets vuxna använder Kivra för att få post och kvitton digitalt. Tjänsten växer snabbt. Både med nya användare och anslutna företag, myndigheter och butiker. Kivra ägs av 41an Invest (Karl-Johan Persson och Stefan Krook), FAM (Wallenbergstiftelserna), styrelse och personal. Läs mer på www.kivra.se

Om Hogia

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se

Hogia och Bellmans i test för ökad digitalisering16.4.2021 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan hanteringen av kvitton i samband med transporter från grustäkter digitaliseras? Det har Hogia testat tillsammans med Bellmans Åkeri och Entreprenad, som är en del av Bellman Group. De papperskvitton som normalt kvitterar ut lasten har i testet kompletterats med en qr-kod som föraren skannar. All information om lasten hamnar automatiskt på körordern. Det medför att hanteringen går snabbare och minimerar risken för fel.

Hogia levererar stöd för hantering av godsflöden till Södertälje Hamn14.1.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för hamnar och terminaler att hantera stora volymer av gods. Hogia lanserar en mobil applikation som digitaliserar manuella arbetsmoment och ger ökad operationell kontroll. Först igång med applikationen är Södertälje Hamn, som ska använda den för lossning och lastning av importbilar. En tredjedel av Sveriges nybilsimport, ungefär 120 000 bilar, levereras årligen till hamnen. Stora delar av hanteringen kan nu automatiseras.