Hogia och QBIS lanserar gemensam produkt för konsulter

Nu lanserar Hogia och QBIS en gemensam lösning som förenklar stora delar av administrationen för företag som anlitas som konsulter. Hela processen, från tidrapportering till fakturering och lönehantering, kan nu digitaliseras. Förutom en betydande tidsbesparing innebär det minskad risk för fel och ökad insikt i projektstyrning och uppföljning.

Susanne Toft är bolagschef på Hogia Professional Systems

När Hogia och QBIS nu lanserar en integration mellan QBIS system för projekthantering och tidrapportering och Hogias system för lön och ekonomi, kommer det att bli enklare för företag i konsultbranschen att automatisera sin administration. Samarbetet grundas i en lång relation mellan Hogia och QBIS, och en tanke om att komplettera varandras produktportföljer.

– Vi har en stor respekt för varandras verksamheter och vill stärka varandra genom den här helhetslösningen. QBIS funktionalitet i kombination med Hogias mångåriga branschkunskap gör att det här blir ett riktigt vasst erbjudande för våra kunder, säger Susanne Toft, bolagschef på Hogia Professional Systems.

– Tillsammans kan vi erbjuda en lösning som passar nästan alla bolag. Oavsett verksamhet, storlek och industri finns det en helautomatiserad lösning, som hjälper företag att snabbare och enklare sköta sin fakturering och sina löner. Det blir säkrare för kunderna, och både QBIS och Hogia kan säkra och utöka sin kundbas tillsammans, säger Ellinor Collin, Partner Channel Manager på QBIS.

QBIS system för tidrapportering och projektuppföljning har integrerats i Hogia Star, plattformen som samlar Hogias molntjänster. Arbetstid och avvikelser rapporteras i QBIS system. Underlaget exporteras direkt till Hogias löne- och ekonomisystem för att omvandlas till lön och fakturor.

– Genom att digitalisera hela processen, från projektplanering, tidrapportering och fakturering till löneutbetalning och semesterplanering, ges större insikt i verksamheten och bättre förutsättningar för lönsamhet och tillväxt. Helhetslösningen minimerar även den manuella handpåläggningen, vilket bidrar till ökad säkerhet, menar Susanne Toft.

– Med Hogia och QBIS får kunderna inte bara två systemleverantörer, utan två partners som länkar samman sina processer över företagsgränserna för att ge kunden bästa möjliga lösning och service. Det är där vi skiljer oss stort från andra samarbeten, konstaterar Ellinor Collin.

Susanne Toft är bolagschef på Hogia Professional Systems
Ellinor Collin är Partner Channel Manager på QBIS.

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se.

Hogia och Bellmans i test för ökad digitalisering16.4.2021 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan hanteringen av kvitton i samband med transporter från grustäkter digitaliseras? Det har Hogia testat tillsammans med Bellmans Åkeri och Entreprenad, som är en del av Bellman Group. De papperskvitton som normalt kvitterar ut lasten har i testet kompletterats med en qr-kod som föraren skannar. All information om lasten hamnar automatiskt på körordern. Det medför att hanteringen går snabbare och minimerar risken för fel.

Hogia och Kivra i gemensamt initiativ för Agenda 203024.2.2021 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2018 samarbetar Hogia och Kivra för att verka för en hållbar samhällsutveckling. En del av intäkterna från den gemensamma distributionstjänsten doneras till hållbarhetsprojekt inom IT och entreprenörskap. Nu höjs ambitionsnivån och de båda företagen blir global partner till den ideella organisationen Reach for Change. Målet är att utöka organisationens verksamhet så att effekten av stödinsatserna tiodubblas och når 30 miljoner barn till 2030.

Hogia levererar stöd för hantering av godsflöden till Södertälje Hamn14.1.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för hamnar och terminaler att hantera stora volymer av gods. Hogia lanserar en mobil applikation som digitaliserar manuella arbetsmoment och ger ökad operationell kontroll. Först igång med applikationen är Södertälje Hamn, som ska använda den för lossning och lastning av importbilar. En tredjedel av Sveriges nybilsimport, ungefär 120 000 bilar, levereras årligen till hamnen. Stora delar av hanteringen kan nu automatiseras.