Hogia utses till karriärföretag 2020

I dag offentliggör organisationen Karriärföretagen årets lista över Sveriges 100 mest attraktiva arbetsgivare för unga talanger. Hogia är en av 18 utvalda arbetsgivare inom it och teknik. Hogia belönas för sin innovativa arbetsmiljö och sitt arbete med att ständigt förbättra kunskaper och utveckling inom företaget.
Hogia har en egen löparklubb där över 200 medarbetare är medlemmar

Hogia är ett av tre svenska familjeföretag på listan, och det enda företaget som har haft samma VD sedan starten för nära 40 år sedan, nämligen grundaren själv Bert-Inge Hogsved.

-Vi har aldrig haft externa investorer att ta hänsyn till. Det har medfört att vi har kunnat tänka långsiktigt, utan krav på vinstmaximering. Vi återinvesterar i verksamheten, bland annat i medarbetarnas kompetensutveckling. De är ju vår främsta tillgång, säger Bert-Inge Hogsved.

Hogia är en företagsgrupp med 700 anställda fördelat på 30 självständiga aktiebolag.

-Småskaligheten är central för vår verksamhet och bidrar till att ansvar fördelas över många medarbetare. Det skapar spännande utvecklingsmöjligheter för den enskilde medarbetaren. Vi har också en jämn könsfördelning bland våra anställda, vilket vi har haft sedan företaget grundades. Det är viktigt för oss att kunna erbjuda en arbetsmiljö som är lika attraktiv för kvinnor som för män, säger Hanne Stolt Wannebo, Hogias HR-chef.

Inom ramen för en särskild satsning med namnet ”I Hälsans Tecken” erbjuder företaget ett brett utbud av träningsaktiviteter på lunchtid, alltifrån träningspromenader till styrketräning och körsång. Över hälften av företagets 700 anställda deltar i någon aktivitet.

-Vi vill att det ska vara roligt att gå till jobbet. Att vi är lika många kvinnor som män bidrar till det. Att kunna träffa sina kollegor på lunchtid och tillsammans utöva en aktivitet skapar också glädje och sammanhållning, avslutar Bert-Inge Hogsved.

Karriärföretagens jury motiverar utnämningen enligt följande:

Med en innovativ arbetsmiljö och goda karriärmöjligheter för sina medarbetare arbetar Hogia med Employer Branding. De utmärker sig genom att ständigt arbeta för att förbättra kunskaper och utveckling inom organisationen. Som medarbetare kan man förvänta sig en trygg och omhändertagande arbetsplats. Härmed utses Hogia till ett av Sveriges Karriärföretag 2020.

Hogia har en egen löparklubb där över 200 medarbetare är medlemmar
Hogias HR-chef
Hogias grundare och VD

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 700 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar.