Hogia vinner nytt avtal med Jönköpings länstrafik

Region Jönköpings län har genomfört en upphandling av ett nytt centralsystem för kollektivtrafiken i Jönköpings Län. Hogia vann och tilldelades kontraktet, som löper på fyra år med möjlighet till förlängning. Med det nya centralsystemet kommer Jönköpings Länstrafik att kunna erbjuda sina kunder bättre reseinformation före, under och efter resan.

Daneel Munthe, Andreas Hallberg, Martin Widegren och Linda Ekdahl är en del av teamet på Hogia som har arbetat med upphandlingen.

‒ Vi gör en långsiktig investering för att förbättra reseupplevelsen och göra kollektivtrafiken till det naturliga resvalet. För att skapa en attraktivare kollektivtrafik handlar det om att göra användningen av kollektivtrafiken lättare och smidigare. Resenärerna kommer att få exakt reseinformation via det nya centralsystemet, som i realtid håller koll på exakt var bussen och tåget befinner sig. Tillgång till relevant reseinformation förenklar för resenären och ger ökade valmöjligheter under resans gång, säger Carl-Johan Sjöberg, direktör, Jönköpings Länstrafik

En vanlig dag görs omkring 80 000 resor med kollektivtrafik i Jönköpings Län. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad så det är många aktörer som samarbetar för att erbjuda resenärerna en smidig resa. Det nya centralsystemet kommer att hålla reda på trafikinformationen från alla anslutna system, vilket ger trafikledningen information om planerad, förväntad och aktuell trafik, samt möjlighet till prognos framåt. Detta kombinerat med information om trafikändringar och störningar ger trafikledningen förutsättningar för att leda trafiken effektivt och ge tillförlitlig information till kunderna, både i ett normalläge och i en störningssituation. Med det nya systemet kommer resenärerna automatiskt få samma reseinformation i realtid i alla kanaler; webben, mobilen, skärmar på hållplatserna och ombord på bussen.

‒Vi är jättenöjda över att få toppbetyg på vår trafikledning, med tanke på den stora satsningen vi har gjort inom detta området. Att vi vann visar att våra standardsystem är både användarvänliga och kostnadseffektiva. Över 10 000 bussar, tåg och färjor i Norden använder vår lösning för att ge resenärer exakt reseinformation och nu ser vi fram emot att vara med och bidra till en attraktiv kollektivtrafik i Jönköping, säger Linda Ekdahl, bolagschef på Hogia Public Transport Systems.

Mars 2019

I Hogia-gruppen finns 27 operativa bolag, som var och ett verkar inom ett väl definierat verksamhetsområde. Vår organisationsform bygger uttalat på småskalighet och entreprenörsanda. Företagskulturen skapar engagerade medarbetare och tillsammans ger vi våra kunder de bästa tänkbara affärslösningarna.

Hogia-gruppens huvudkontor ligger i Stenungsund, där företaget grundades 1980. Idag har den familjeägda koncernen växt till 675 medarbetare och finns i Norden och Storbritannien.

Proaktivitet för en attraktivare kollektivtrafik25.2.2020 10:30:00 CETBlogginlägg

Håll dina kunder informerade i alla lägen! Emma Fernlöf från Hogia är en av talarna på kollektivtrafikmässan IT-Trans i Karlsruhe i början av mars. Hon kommer att prata om framtidens kollektivtrafik och hur trafikledningen med smart information kan agera proaktivt och undvika att störningar i kollektivtrafiken drabbar resenären, vilket skapar en smidigare resa och bidrar till en attraktivare kollektivtrafik. Ett proaktiv agerande kännetecknar nästa generations kollektivtrafik, säger Emma och berättar mer om hur detta kommer att se ut.