Högsby blir Håll Sverige Rent-kommun

Nu tar Högsby kommun upp kampen mot skräpet och går med i nätverket ”Håll Sverige Rent-kommun”. Genom medlemskapet stärker Högsby kommun det lokala arbetet mot nedskräpning och bidrar samtidigt till det nationella arbetet. I dag är nästan 70 kommuner runt om i landet medlemmar.

– Vi är väldigt glada över att välkomna Högsby i nätverket. Ju fler vi blir desto större möjligheter har vi att skapa ett skräpfritt Sverige, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Trots att nedskräpning är förbjudet hamnar en stor del av vårt skräp på fel ställe. Plastföremål som hamnar i havet dödar fiskar och fåglar. Hundar skär sig på vasst skräp på marken och ett par tusen kor förblöder varje år för att de fått i sig vassa föremål. Dessutom kostar nedskräpningen samhället stora summor pengar.

Ändrade konsumtionsvanor där vi allt oftare äter och dricker ur engångsförpackningar riskerar att leda till att skräpet ökar. Svenska folket upplever också att nedskräpningen ökar, visar Sifo-mätningar som Håll Sverige Rent har genomfört.

– Genom nätverket Håll Sverige Rent-kommun får kommunerna stöd och hjälp i att arbeta strategiskt mot nedskräpning och påverka beteendet bland invånarna, säger Johanna Ragnartz.

Håll Sverige Rent har sedan 60-talet drivit kampanjer mot nedskräpning. 2016 deltog runt 800 000 människor i Håll Sverige Rents stora skräpplockarkampanj. Nästan 70 kommuner är i dag medlemmar i Hålls Sverige Rents växande kommunnätverk.

Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent, tel. 076-941 01 89

Stefan Hållberg, områdesansvarig Kommun, tel. 073-699 04 16