Högsta förvaltningsdomstolens beslut att avslå yrkande om inhibition ger kort andningspaus

Högsta förvaltningsdomstolen har idag meddelat att man avslår yrkandet på inhibition i målet om rättsprövning av regeringens beslut angående Cementa AB. Det innebär att regeringens beslut om att ge Cementa AB tillstånd att bryta kalk i Slite fortsatt gäller.

- Det här är ett bra besked för byggbranschen och Sverige. Men även med detta beslut finns en överhängande risk för att vi står inför en ny cementbrist till årsskiftet då tillståndet går ut. Det här ger oss bara en kort andningspaus, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Regeringen har beslutat att Cementa AB får fortsätta bryta kalk i Slite på Gotland till och med 31 december 2022. Därefter krävs ett nytt tillstånd.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen inför skärpta medlemskrav vid användande av underentreprenörer13.5.2022 09:10:00 CEST | Pressmeddelande

Nu justerar Byggföretagen sina medlemskriterier för att ytterligare motverka risken för att kollektivavtalslösa eller osunda företag finns med i entreprenadkedjan. De nya kriterierna innebär att alla medlemsföretag som anlitar underentreprenör ska verka för att svenska kollektivavtalsregler tillämpas mot berörda arbetstagare på arbetsplatsen. Detta ska gälla både som direkt avtalspart och för dennes eventuella underentreprenörer i kontraktskedjan.