Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 31000

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.

SIS, Swedish Standards Institute, har deltagit i det globala arbetet med att ta fram den nya versionen av ISO 31000, Risk Management – Guidelines.

– Införande av ISO 31000 skapar en utmärkt plattform för att jobba riskbaserat genom hela organisationen. Den går att tillämpa i alla discipliner och i alla existerande ledningssystem så som kvalitetsledning, miljöledning och informationssäkerhet, säger Bengt Rydstedt, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute.

– Generellt har arbetet med riskhantering i Sverige utvecklats från att vara projekt- och systemspecifikt till att i all högre grad användas i en organisationskontext. Då högsta ledningen ser de långsiktiga fördelarna med integrerad riskhantering och ger det ett starkt mandat, ökar möjligheterna att arbetet lyckas. När arbetet bedrivs som en isolerad aktivitet eller med svagt mandat, är det vanligt att riskhantering uppfattas som komplicerad och tidskrävande, säger Omar Harrami, ordförande för SIS arbetsgrupp för Riskhantering.

Den nya versionen av ISO 31000 ger en tydligare, kortare och mer kortfattad guide som hjälper organisationer att använda principer för riskhantering för att förbättra planeringen och fatta bättre beslut.

Följande är de viktigaste förändringarna sedan föregående upplaga:

• Principerna för riskhantering, som är de viktigaste kriterierna för framgång, har ytterligare förtydligats.
  • Högsta ledningen ansvarar för att riskhanteringen integreras i hela verksamheten.
  • Större tonvikt på riskhanteringens upprepande karaktär, med utgångspunkt i ny kunskap och analys för översyn av processelement, åtgärder och kontroller vid varje steg i processen.
  • Större fokus på att upprätthålla en öppen systemmodell som regelbundet utbyter feedback med sin externa miljö för att passa flera behov och kontexter.

Standarden i svensk översättning SS-ISO 31000:2018

Omar HarramiHandläggare MSB och ordförande för Arbetsgrupp 5 Riskhantering inom SIS kommitté för samhällssäkerhet

010-2405359omar.harrami@msb.se

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Begreppsstandard inom e-hälsa nu på svenska26.3.2018 09:01Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, var tillsammans med svenska experter drivande i det globala arbetet med att ta fram begreppsstandarden som beskriver hälso- och sjukvården som senast publicerades över hela världen år 2016. Nu publiceras standarden för allra första gången på svenska. Standarden omfattar ett heltäckande begreppssystem som ska stärka kvaliteten av informationsöverföring i vårdkedjan, skapa trygghet för patienten, ge ökad kunskap och underlag till forskning.

Regeringen stödjer SIS kvalitetssäkringsarbete inom vård och omsorg23.3.2018 09:20Pressmeddelande

Regeringen har beslutat att bevilja SIS, Swedish Standards Institutes ansökan om medel på 3 miljoner kronor under 2018 för att fortsätta utvecklingen av nationella standarder avseende kvalitetssäkring av verksamhet inom LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och HVB-hem (Hem för vård och boende). Medlen ska även stödja den fortsatta utvecklingen av europeiska tjänstestandarder inom trygghetskedjan för trygghetslarm, patientdelaktighet inom personcentrerad vård samt kvalitet i äldreomsorgen.