Högsta noteringen i hushållens boprisförväntningar sedan mätningen påbörjades

En mycket stor majoritet av de som äger sin bostad tror på fortsatt stigande bostadspriser på både ett och tre år sikt. Noteringen i SBAB:s boprisindikator HPE är den högsta sedan mätningen påbörjades. En mycket liten andel tror på fallande bostadspriser.

Tro på fortsatt stigande bostadspriser bland bostadsägare
SBAB har via Kantar Sifo frågat knappt 1100 bostadsägare om vad de tror om bostadsprisernas utveckling framöver. Undersökningen är årets andra kvartalsvisa mätning. En klar majoritet, 74 procent, tror att bostadspriserna stiger på ett års sikt; 42 procent med upp till 5 procent och 32 procent med mer än 5 procent. 83 procent bedömer att de kommer göra det på grund av ett högt efterfrågetryck. 21 procent anger värdehöjande renovering av bostaden som skäl (flera alternativ kunde väljas samtidigt). 11 procent tror att priserna står stilla på ett års sikt medan endast 2 procent tror att de sjunker.

På tre års sikt tror 70 procent av de svarande att priserna kommer att öka; 54 procent med upp till 10 procent och 16 procent med mer än 10 procent. Även här anger 83 procent av de svarande ett högt efterfrågetryck som huvudförklaring. Endast 2 procent av de svarande tror på fallande priser med upp till 10 procent på tre års sikt. Noll procent av de svarande tror att priserna ska falla med mer än 10 procent på tre års sikt.

- Bostadsägarna är fortsatt mycket optimistiska vad gäller bostadsprisernas utveckling för de närmaste åren. SBAB:s boprisindikator HPE uppvisar nu den högsta noteringen sedan mätningarna påbörjades. Hushållen är betydligt mer optimistiska än vad vi är i våra prognoser, där vi spår en liten nedgång i bostadspriserna de närmaste åren till följd av stigande boräntor, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

- Bland det fåtal som tror på fallande bostadspriser anges stramare kreditregler som det främsta skälet, följt av politiska åtgärder som höjd fastighetskatt och stigande boräntor. Det är dock uppenbart att majoriteten av bostadsägarna inte oroar sig nämnvärt över dessa faktorer, säger Robert Boije.

Tabell 1. SBAB Booli Housing Price Expectations (HPE)

Anm. Undersökningen genomförd av Kantar Sifo under vecka 18, 2021. Till följd av avrundningar behöver inte siffrorna summera till hundra procent.

Diagram 1. SBAB Booli indikator (HPE) jämfört med SEB:s och Erik Olssons

Kommentar till diagrammet: Visar andelen svarande som tror på stigande minus andelen svarande som tror på sjunkande priser på ett års sikt. SBAB/Booli frågar bostadsägare, SEB både bostadsägare och de som hyr. Erik Olsson frågar de som går på bostadsvisningar.

Anm. SBAB Housing Price Expectations (HPE) är en av tre indexserier som SBAB och Booli tar fram för att brett undersöka temperaturen på bostadsmarknaden. De andra två är SBAB Booli Housing Market Index (HMI) som mäter läget för nyproduktionen av bostäder och SBAB Booli Housing Price Index (HPI) som mäter den faktiska prisutvecklingen på bostäder utifrån samtliga registrerade bostadsförsäljningar. De första två indexen publiceras kvartalsvis och det senare månadsvis.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 386 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2021). Antal medarbetare (FTE) är 777. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

SBAB, Skandia och Landshypotek Bank lanserar uppförandekod för förmedlare av bolån15.6.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Inom ramen för hållbar kreditgivning, ansvarstagande och förtroendeskapande arbete har SBAB, Skandia och Landshypotek Bank tagit fram en uppförandekod för bolåneförmedlare. Uppförandekoden säkerställer med sina krav en enhetlighet i förmedlarbranschen avseende bland annat kunskapskrav och regelefterlevnad för förmedlarens personal, samt att ersättning i samband med bolåneförmedling följer de ersättningsregler för personal som gäller för banker vid kreditgivning i form av endast fast ersättning.

SBAB ingår unikt samarbete med digitala elbolaget Tibber8.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Som första bank i Sverige lanserar SBAB nu förmedling av elavtal tillsammans med elbolagsutmanaren Tibber. Tjänsten innebär att kunder hos SBAB erbjuds el direkt från producenten utan kostnadspåslag och endast från förnyelsebara energikällor. Tibber har som mål att hjälpa kunder att sänka sin elförbrukning, vilket ligger i linje med SBAB:s ambition att främja hållbara samhällen med energivänliga och klimatsmarta bostäder.

SBAB:s chefsekonom: Nu krävs åtgärder för att minska det trendmässigt ökande underskottet av nya villor3.6.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som trenden gått mot bättre balans i flera kommuner med tidigare överskott på nya bostadsrätter har fallet i byggandet sedan 2017 nu också resulterat i underskott i flera kommuner. Ingen ljusning är i sikte gällande det redan stora underskottet på villor. Trenden går istället mot ännu större underskott i framförallt Stockholms län. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för första kvartalet 2021. I kombinationen med den mycket höga prisuppgången på villor under pandemin manar detta till åtgärder, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB, i en kommentar.

Riksbanken höjer reporäntan redan våren 2023 – och bör klargöra sin syn på vad som är en normal reporänta25.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

De längre bundna boräntorna är på väg upp. Riksbanken höjer reporäntan redan under våren 2023, vilket får de rörliga boräntorna att gå upp tidigare än förväntat. Riksbanken bör sätta ner foten kring vad som är en normal reporänta. Det är viktigt för en transparent penningpolitik och ger vägledning för bolånetagare om vad som kan vara en normal boränta på sikt. Andelen nya och omförhandlade bolån som väljs med bunden boränta har inte varit så hög sedan hösten 2007. Det är några av slutsatserna i Boräntenytt nr 3, 2021.