Högstrand vann ny sekundstrid – Bachman tillbaka på tronen

Natten till lördag avgjordes SM i nattorientering i Hässleholm och det var två riktiga natträvar som segrade. Johan Högstrand försvarade sitt guld från ifjol och på damsidan kunde Anna Bachman bärga sin andra natt-SM-titel.
Natt-SM är den första viktiga tävlingen för många av landets främsta orienterare, och i år är det dessutom den första deltävlingen i Swedish League, landets högsta serie.

Ifjol segrade IFK Göteborgs Johan Högstrand med en sekund före Albin Ridefelt, OK Linné.

I år vann samme man, med samma marginal, före IFK Lidingös Johan Runesson som fick nöja sig med silver. Bronset gick till Gustav Bergman, OK Ravinen.

- Det var skönt! Det är väldigt roligt med natt, säger Johan Högstrand.

- Det är så himla skönt att glida fram mot kontrollerna i lampans sken. Jag bommande lite mot den 20:e kontrollen, men annars har jag sprungit bra. Jag körde på så hårt jag kunde.

På damsidan vann Anna Bachman, som var nattmästarinna även 2016. IFK Lidingö-löparen var 1.32 före Ärlas Susen Lösch i mål, och 1.51 före OK Tisarens Lilian Forsgren.

- Det känns jättekul att inleda säsongen så här! jublar Bachman.

- Loppet var överlag bra, men det var svårt att få en bra känsla i skogen och jag hade verkligen ingen aning om hur långt det skulle räcka. Men jag fokuserade på att kämpa och orientera metodiskt hela vägen. Verkligen kul!

Resultat, Natt-SM, Hässleholm
Damer
1) Anna Bachman, IFK Lidingö SOK, 79.53, 2) Susen Lösch, Ärla IF, +1.32, 3) Lilian Forsgren, OK Tisaren, +1.57, 4) Alva Olsson, Linköpings OK, +2.15, 5) Elin Månsson, IFK Göteborg Orientering, +5.22, 6) Sara Sjökvist, Järla Orientering, +5.58.
Herrar
1) Johan Högstrand, IFK Göteborg Orientering, 76.32, 2) Johan Runesson, IFK Lidingö SOK, +0.01, 3) Gustav Bergman, OK Ravinen, +0.27, 4) Simon Hector, Snättringe SK, +0.39, 5) Albin Ridefelt, OK Linné, +1.07, 6) Max Peter Bejmer, IFK Göteborg Orientering, +1.23.
D20
1) Annika Simonsen, IK Hakarpspojkarna, 56.40 (ej deltagande i SM), 2) Isa Envall, IK Hakarpspojkarna, +1.05, 3) Vilma von Krusenstierna, OK Kåre, +1:57, 4) Ella Olsson, Grycksbo IF OK, +5.42.
H20
1) Axel Granqvist, OK Ravinen, 65.46, 2) August Mollén, OK Denseln, +2.03, 3) Emil Auselius, Bredaryds SOK, +3.01.
D18
1) Erika Åkesson, Markbygdens OK, 46.13, 2) Alva Sonesson, Falköpings AIK OK, +1.26, 3) Ellen Blennow, Falköpings AIK OK, +2.44.
H18
1) Viktor Svensk, Stora Tuna OK, 46.56, 2) Axel Elmblad, Bredaryds SOK, +2.58, 3) Philip Carlsson, Nyköpings OK, +4.27.