Högt betyg för senaste bussresan

En lugn stund på bussen. Fotograf: Thomas Harrysson, Västtrafik

Västtrafik får höga betyg av kunderna i de ombordmätningar som genomfördes 2017 i Skövde stadstrafik. 98 procent av de tillfrågade uppgav att de är nöjda eller mycket nöjda med senaste resan.

För att följa upp hur resan upplevs och förbättra servicen mäter Västtrafik kundernas nöjdhet med intervjuer ombord. 2017 genomfördes sammanlagt 1200 intervjuer i Skövde Stadstrafik och på linje 1 Express.

I Skövde stadstrafik var uppgav 98 procent att de var nöjda med senaste resan, en ökning från 2016 då siffran var 97 procent. På Linje 1 Express som kör mellan Skövde, Lidköping och Trollhättan ligger siffran på 95 procent, vilket är samma nivå som tidigare år.

Mjukare körning
I Skövde stadstrafik svarade 95 procent av resenärerna att föraren körde bekvämt. På linje 1 Express var siffran 97 procent. En bidragande faktor kan vara projektet Den Gröna Resan där förarna utbildas i ett mjukare och effektivare körsätt.

– Allt fler av våra förare kör grönt och målet är att alla ska göra det. Vi arbetar för att samtliga resenärer ska vara nöjda med sin resa, säger André Sellén trafikchef på Nobina som kör trafiken på uppdrag av Västtrafik.

André Sellén, trafikchef Nobina Skaraborg, 0500-40 61 19
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

En lugn stund på bussen. Fotograf: Thomas Harrysson, Västtrafik
Bussförare Västtrafik Nobina

Debatt: Förarbristen måste tas på allvar18.3.2019 14:02:00 CETPressmeddelande

Idag infaller bussförarens dag, den dag på året då vi lyfter fram alla de människor som håller stora delar av vår kollektivtrafik rullande. Men samtidigt som allt fler reser tillsammans står branschen inför stora utmaningar. Fram till 2020 måste vi anställa 1 400 nya bussförare för att inte kollektivtrafiken ska stanna. Nu behövs kraftfulla åtgärder för att lösa förarbristen, skriver Lars Backström, vd på Västtrafik och Christer Pettersson, ordförande i Västra Sveriges Bussbranschförening.