TeknikföretagenTeknikföretagen

Högt lönekrav hotar industrins konkurrenskraft

Idag presenterade Facken inom industrin sitt gemensamma lönekrav inför 2023 års avtalsrörelse. Facken kräver en löneökning på 4,4 procent per år.

– Alla seriösa ekonomiska bedömare förutspår en svag ekonomisk utveckling, en recession under nästa år. Facken ställer sina krav med blicken fäst i backspegeln, säger Teknikföretagens förhandlingschef, Tomas Undin.

– Det här är den högsta kravnivån sedan Industriavtalet kom till, och detta sker samma dag som regeringen går ut och varnar för en krympande ekonomi. Jag kan inte tänka mig en sämre tajming, säger Tomas Undin.

– Kravet spär på inflationen och vi riskerar därmed en inflations-och lönespiral. Det innebär ännu högre räntor, sämre ekonomisk utveckling och högre arbetslöshet. Det är viktigt att parterna tar ansvar i ett läge när Sverige är på väg in i en lågkonjunktur och då vi redan har höga arbetskraftskostnader i Sverige”, säger Industriarbetsgivarnas vd, Per Hidesten.

– En grundförutsättning för att svensk industri ska vara fortsatt konkurrenskraftig är balanserade lönekrav. Ökningstakten för arbetskraftskostnaderna inom industrin i Sverige varit högre än i flera viktiga konkurrentländer under en längre period, dessutom har vi en svag produktivitetsutveckling, säger Per Hidesten.