Högt resursutnyttjande – dämpad orderingång

Efterfrågan är fortsatt hög för teknikindustrin i Sverige. Kapacitetsutnyttjandet och behovet av arbetskraft samt rapporteringen rörande orderstocken ligger kvar på hög nivå. Däremot dämpas orderingången.

– Årets andra konjunkturbarometer visar att högkonjunkturen närmar sig sitt slut och följer i stort sett den avkylning vi sett i andra konjunkturindikatorer de första månaderna i år. Orderingången dämpas för samtliga storleksgrupper av företag och i samtliga delbranscher med tillverkare av maskiner som enda undantag. säger Mats Kinnwall, Teknikföretagens chefekonom, i en kommentar till undersökningen andra kvartalet.

– Däremot ligger utfallet för resursutnyttjandet, som kapacitetsutnyttjande och behov av arbetskraft, kvar på höga nivåer. Dessa tenderar att tidsmässigt släpa efter den samlade orderingången. Sker ingen exceptionell återhämtning i orderingång kommande kvartal avtar också resursutnyttjandet framöver, säger Mats Kinnwall.

– Även om bilden är splittrad, med fortsatt god fart t ex i USA och Kina och en betydande avmattning i Europa, är den samlade bedömningen ändå att den globala tillväxttoppen passerats. Visserligen är de finansiella förhållandena fortfarande extremt expansiva men den långa investeringsledda återhämtningen håller på mogna. Oron för fortsatta och möjligen eskalerande handelsfriktioner mellan USA och resten av världsekonomin, bidrar till att kyla av konjunkturen, tillägger Mats Kinnwall.

Undersökningen omfattar uppgifter från 520 företag/koncerner med en sammanlagd försäljning på 648 miljarder kronor från anläggningar i Sverige, varav 79 procent säljs på export.

Teknikföretagens konjunkturbarometer utges i mars, juni, september och december.

Rapporten bifogas och finns även på www.teknikforetagen.se.

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3900 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kassa killar – varför halkar killar efter i skolan?31.5.2018 10:00Pressmeddelande

Killar presterar allt sämre i skolan och halkar efter. Enligt en rapport från OECD 2015 är skillnaderna mellan killar och tjejer i Sverige ovanligt stora och könsskillnaderna i skolprestationer tycks öka. Hur kommer det sig egentligen och vad får det för konsekvenser för samhället? Premierar skolsystemet snarare tjejer än killar? I det första avsnittet av Teknikföretagens nya poddserie ”Kassa killar” diskuterar T-times programledare Anna Lööf det tillsammans med Hampus Nessvold, Kjell Eriksson och Björn Nordén.

Cake tilldelas 2018 års Stora Designpris för KALK – elektrisk offroadmotorcykel3.5.2018 18:00Pressmeddelande

Design är en avgörande faktor för konkurrenskraft och lönsamhet. Därför instiftade Teknikföretagen Stora Designpriset, med syftet att uppmärksamma affärsframgångar som bäddats av ett integrerat och konsekvent designarbete. Redan 2003 delades första Stora Designpriset ut och sedan dess har vi hunnit utse 15 vinnare och 59 finalister. Samlingen är lika mycket ett bibliotek av inspirerande exempel på framgångsrik design som en historik över Sveriges unika innovationskraft. I år går det prestigefyllda priset till Cake, för sin elektriska offroadmotorcykel.