Högt resursutnyttjande – dämpad orderingång

Efterfrågan är fortsatt hög för teknikindustrin i Sverige. Kapacitetsutnyttjandet och behovet av arbetskraft samt rapporteringen rörande orderstocken ligger kvar på hög nivå. Däremot dämpas orderingången.

– Årets andra konjunkturbarometer visar att högkonjunkturen närmar sig sitt slut och följer i stort sett den avkylning vi sett i andra konjunkturindikatorer de första månaderna i år. Orderingången dämpas för samtliga storleksgrupper av företag och i samtliga delbranscher med tillverkare av maskiner som enda undantag. säger Mats Kinnwall, Teknikföretagens chefekonom, i en kommentar till undersökningen andra kvartalet.

– Däremot ligger utfallet för resursutnyttjandet, som kapacitetsutnyttjande och behov av arbetskraft, kvar på höga nivåer. Dessa tenderar att tidsmässigt släpa efter den samlade orderingången. Sker ingen exceptionell återhämtning i orderingång kommande kvartal avtar också resursutnyttjandet framöver, säger Mats Kinnwall.

– Även om bilden är splittrad, med fortsatt god fart t ex i USA och Kina och en betydande avmattning i Europa, är den samlade bedömningen ändå att den globala tillväxttoppen passerats. Visserligen är de finansiella förhållandena fortfarande extremt expansiva men den långa investeringsledda återhämtningen håller på mogna. Oron för fortsatta och möjligen eskalerande handelsfriktioner mellan USA och resten av världsekonomin, bidrar till att kyla av konjunkturen, tillägger Mats Kinnwall.

Undersökningen omfattar uppgifter från 520 företag/koncerner med en sammanlagd försäljning på 648 miljarder kronor från anläggningar i Sverige, varav 79 procent säljs på export.

Teknikföretagens konjunkturbarometer utges i mars, juni, september och december.

Rapporten bifogas och finns även på www.teknikforetagen.se.

Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.