Högtryck på arbetsmarknaden i Västsverige - över 1 000 lediga jobb

Det råder just nu störst efterfrågan på arbetskraft i landet i Göteborgsregionen och övriga Västergötland. De över 1 000 jobben som ManpowerGroup tillsätter under det andra kvartalet finns framförallt i Göteborg, Skövde och Borås men även i Uddevalla. Det är truckförare, industri- och lagerpersonal samt kundtjänstmedarbetare som efterfrågas mest, men 300 av jobben gäller ekonomer och ingenjörer.

Efterfrågan på arbetskraft är alltså spridd över stora delar av Västra Götalandsregionen. Flest lediga jobb finns i Göteborg där man bland annat söker cirka 200 kundtjänstmedarbetare och nästan lika många inom lager och industri. I Skövde behöver man 125 montörer och truckförare medan Borås söker ett 70-tal personer till olika industritjänster.

- Många av företagen i Göteborgsregionen och övriga Västergötland behöver anställa och efterfrågan är spridd över regionen, men man verkar ha svårare än någonsin att hitta kompetens. Här kan vi på Manpower göra verklig skillnad - givetvis när det gäller matchning men vi kan även bidra till att människor kommer in på arbetsmarknaden och därmed bryta utanförskapet för många, säger Kristin Rodewald, Affärsområdeschef på Manpower.

- Vi har betydligt större efterfrågan än vad vi brukar ha under andra kvartalet och det är just nu stort tryck på att hitta IT-kompetens, ekonomer, ingenjörer av olika slag, främst i de större städerna, säger Hans Nordfors, Regionchef på Experis.

Totalt i landet finns det över 3 000 lediga jobb inom ManpowerGroup under det andra kvartalet. Regionerna som i störst utsträckning behöver kompetens under den närmste tiden:

• Göteborgsregionen samt Borås, Trollhättan, Uddevalla, Skövde: 1 045 jobb
• Stockholmsregionen inklusive Uppsala: 800 jobb
• Småland: 435 jobb
• Norra Sverige (främst Sundsvall, Gävle och Luleå, Dalarna, Umeå): 375 jobb
• Skåne och Blekinge (främst Malmö, Landskrona, Helsingborg): 343 jobb
• Östergötland: 100 jobb
• Mitt (främst Karlstad, Örebro, Västerås): 81 jobb

För mer information, kontakta:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se
www.manpowergroup.se/pressrum

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter och med fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny rapport: Så slipper ditt jobb hotas av automatiseringen23.4.2018 08:43Pressmeddelande

Automatisering är inte ett hot mot jobben – för de som har rätt förmågor. Arbetsgivare värderar kommunikations-, samarbetes- och problemlösningsförmåga högst och ungefär en fjärdedel tycker att personer med dessa förmågor är svårast att hitta. Kombinerat med digitala och tekniska färdigheter är detta receptet för att klara sig bäst på framtidens arbetsmarknad, enligt ManpowerGroups nya rapport Skills Revolution 2.0.

Försiktigt optimistiska signaler för vårens arbetsmarknad i mellersta Sverige13.3.2018 08:21Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, är försiktigt optimistiska och förväntar sig fler något fler jobbtillfällen under våren. Sysselsättningstrenden för det andra kvartalet ligger på +4 procent, vilket är strax över sysselsättningstrenden för hela Sverige på +2 procent. Det visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.