Högtrycksspolning säkrare med ny webbutbildning

Nu lanserar Prevent en kostnadsfri webbutbildning och checklista för alla som jobbar med högtrycksspolning. Med filmer, interaktiva kunskapsavsnitt och humor ska Arbeta säkert med höga tryck bidra till en säkrare arbetsmiljö.

Att arbeta med högtrycksspolning kan ge förslitnings- och vibrationsskador, men även livshotande skador om en felriktad vattenstråle går rakt genom en kroppsdel och förstör vävnader. Erik Ekstrand, känd från humorduon Erik och Mackan, guidar användaren genom Prevents webbutbildning och berättar om risker med jobbet, god ergonomi och rätt skyddsutrustning.

Utbildningen, som tagits fram i samverkan mellan Fastighetsanställdas Förbund, Saneringsföretagens riksförbund och Almega Saneringsföretagen, är ett viktigt steg mot ökad säkerhet i branschen.

– Högtrycksspolning är ett jobb där det finns risk för allvarliga skador, även om det inte är vanligt, säger Marcus Lindström, branschansvarig på Almega Saneringsföretagen och kanslichef på Saneringsföretagens riksförbund.

Torbjörn Jonsson, ombudsman och arbetsmiljöansvarig på Fastighetsanställdas Förbund, hoppas att utbildningen ska resultera i en bättre arbetsmiljö.

– Målet är att man ska känna sig tryggare och säkrare i sitt arbete och att det ska hända färre olyckor, säger han.

Både Torbjörn Jonsson och Marcus Lindström ser stora fördelar med utbildningen: den är kostnadsfri, lättillgänglig och kan användas både på företaget eller i självstudier hemma. Den passar även den som inte är van att sitta på skolbänken.

– Du får hjälp att förstå och få respekt för riskerna och bli motiverad och lära dig att använda skydden. Men utbildningen tar också upp hur man skapar en bra anda på arbetsplatsen och vad som gör en bra arbetsmiljö i stort, säger Amanda Wolgast, projektledare på Prevent.

Målgruppen är alla som jobbar med högtrycksspolning upp till 200 bar, som till exempel klottersanerare, eller med mycket höga tryck, upptill 5000 bar, som vid rengöring av rör och bilning av betong. En förhoppning är att nå nyanställda så att de lär sig rätt metoder från början. Utbildningen är kostnadsfri, fungerar på dator, surfplatta och mobil och tar mellan 1,5 till 2 timmar att genomföra individuellt eller i grupp.

Pröva webbverktyget Arbeta säkert med höga tryck här

Kontakt:
Amanda Wolgast, projektledare Prevent: 08-402 02 16
Marcus Lindström, branschansvarig Almega Saneringsföretagen och kanslichef Saneringsföretagens riksförbund: 070-345 69 03
Torbjörn Jonsson, ombudsman och arbetsmiljöansvarig, Fastighetsanställdas Förbund: 08-696 11 62

Marianne Zetterblom, kommunikatör Prevent: 08-402 02 52

Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna hemservice, sanering, städ och facility management ingår. Vi har 1 250 medlemsföretag som sysselsätter 54 000 personer. Branschen är landets främsta integrationsmotor och sysselsätter 29 700 utrikes födda. Vi arbetar för ett bättre företagsklimat, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.