Höj inte bara bostadstillägget – hög tid att se över bostadsbidraget

För att förbättra ekonomin för de pensionärer som har det tuffast föreslår regeringen att bostadstillägget höjs från och med den 1 januari 2022. – Ett bra förslag, men det vore ännu bättre om även bostadsbidraget höjdes, säger Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta, i en kommentar till förslaget.

Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta.

– Det är ett bra förslag att höja bostadstillägget för pensionärer, men det vore ännu bättre om även bostadsbidraget höjdes. Dessutom behöver utformningen av stödet ses över så att det passar dagens hushållstyper och nivåerna höjas så att de står i rimlig relation till dagens boendekostnader. Fler borde omfattas av möjligheten att få bostadsbidrag, säger Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta.

Sveriges Allmännytta anser att statens stöd i form av bostadsbidrag är en viktig del av den generella välfärdspolitiken eftersom det gör det möjligt för hushåll med svag ekonomi att efterfrå­ga goda och tillräckligt rymliga bostäder oavsett om man bor i hyresrätt, bostadsrätt eller äganderätt.

– Ett höjt bostadsbidrag ger fler möjlighet efterfråga en bostad som passar den livssituation de befinner sig i just nu, säger Jörgen Mark-Nielsen.

Läs hela nyheten på Sveriges Allmännyttas webbplats.

Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta, 08–406 55 40, jorgen.mark-nielsen@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta.

Fem skatteförslag för fler hyresrätter - webbinarium den 15 september8.9.2021 12:03:06 CEST | Pressinbjudan

Med fem ändringar i skattesystemet kan byggandet av fler hyresrätter stimuleras, renovering av befintliga hyresrätter underlättas och omvandling av lokaler till bostäder göras betydligt enklare. Välkommen till ett lunchseminarium där Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta presenterar en ny skatterapport som kan bidra till att säkra framtidens bostadsförsörjning.