Höjd allmän pension är viktigaste intressepolitiska frågan för PRO

Idag har PRO:s kongress fattat beslut om ett nytt handlingsprogram för de kommande åren. Handlingsprogrammet slår fast att den högst prioriterade intressepolitiska frågan för PRO är höjd allmän pension.
Åsa Lindestam, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

När PRO är samlat till kongress står pensionerna högst på dagordningen, inte bara på kongressen, utan också på den politiska agendan.

Kommande vecka ska Sveriges riksdag att ta ställning till ett förslag om ändringsbudget från regeringen som innebär att garantipensionen höjs med 1 000 kronor före skatt och att bostadstillägget höjs med 100 kronor. Denna höjning ska komma de sämst ställda pensionärerna till del från och med augusti månad. Detta är viktigt eftersom priset på bland annat livsmedel och bränsle skenar.

- Alla måste kunna leva på sin pension. Därför är det viktigt att riksdagen röstar ja till förslaget om höjd garantipension, men nu bör beslutet följas av höjd allmän pension. Inbetalningarna till den allmänna pensionen måste höjas från dagens 17,21 procent av lönesumman till 18,5 procent. En sådan höjning skulle innebära bättre allmän pension både för dagens och framtidens pensionärer, säger Åsa Lindestam, ordförande i PRO.

Den ”broms” som finns i systemet bör kompletteras med en ”gas” som ger högre pension när fonderna överstiger en viss nivå.

Det måste bli ett slut på att pensionsfrågorna avgörs bakom stängda dörrar i pensionsgruppen. Att politiska partier samarbetar om hur pensionssystemet ska se ut är välkommet, men det ska ske öppet och där alla riksdagspartier erbjuds att vara med. Pensionärsorganisationerna ska också kunna lämna sina synpunkter.

- Det är hög tid för en samlad översyn av pensionssystemet för att systemet ska kunna hålla långsiktigt, säger Åsa Lindestam.

Vi i PRO deltar och bidrar gärna i denna översyn.

PRO:s samlade kongress vill

-          Ha en samlad översyn av pensionssystemet.

-          Att inbetalningarna till pensionerna ökar.

-          Att en ”gas” införs.

-          Att pensionsgruppen ersätts av ett öppet samarbete om pensionerna.

-          Att garantipensionen höjs med 1 000 kronor före skatt och att bostadstillägget höjs med 100 kronor från och med augusti månad.

Marie Näslund, samhällspolitisk chef, tel. 076-140 06 95.

Åsa Lindestam, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.