Höjt barn- och studiebidrag

Sverige ska bli tryggare – med en bättre välfärd och hårdare tag mot brottsligheten. Sverige är starkare när vi håller ihop. Idag får 1,3 miljoner barnfamiljer mer i plånboken.

För första gången sedan 2006 så höjs både barnbidraget och studiebidraget med 200 kronor till 1250 kronor per månad och barn. Därmed stärker vi jämlikheten och den svenska modellen. Det handlar om 1,3 miljoner familjer som får ett höjt barnbidrag eller studiebidrag.

- I valet 2014 lovade Socialdemokraterna att höja barnbidraget, nu höjer vi det med dubbelt så mycket som vallöftet. Genom att investera i våra barn investerar vi också i framtiden. Det här är en satsning jag är mycket stolta över, säger Annika Strandhäll (S), socialminister.

Höjningen på 200 kronor gäller från 1 mars 2018 och gäller också förlängt barnbidrag. På samma sätt höjs studiebidraget för första gången på tio år. Även denna höjning ligger på 200 kronor i månaden.

Den nya bidragsnivån tillämpas även på studiebidrag från den 1 mars 2018. På så sätt kommer de studerande att få en retroaktiv utbetalning i juli 2018 motsvarande höjningen. Studiebidraget betalas ut till ungdomar som fyllt 16 år och maximalt fram till och med vårterminen det år de fyller 20 år. Totalt kommer

För presskontakt:

Victor Harju, pressekreterare hos Annika Strandhäll
072 504 36 70

Bilaga: Lokala nedbrytningar på hur många barnfamiljer i varje kommun som får höjt barnbidrag. Tabellen innehåller även SKL:s s k Kommunkoder.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

”Sverige ska vara tryggt i en ny tid. Socialdemokraterna vill fortsätta med stora satsningar på mer personal i välfärden, på barnfamiljer, pensionärer och på kompromisslös kamp mot brotten. Alla som kan jobba ska jobba och man ska kunna leva på sin lön. Trygghet skapar framtidstro och sammanhållning. Vi ska framåt tillsammans. Den svenska modellen ska utvecklas, inte avvecklas.”

Riddarhustorget 7-9

+46702676666http://www.socialdemokraterna.se