Hon blir verksamhetschef på Sweden Food Arena

I maj 2018 lanserades Sweden Food Arena – en bred satsning för att driva forskning och innovation inom hela livsmedelskedjan i Sverige. Nu står det klart att Marie Gidlund tillträder som verksamhetsledare för arenan den 1 maj i år, och att arbetet därmed kan påbörjas fullt ut. Marie arbetar i dag som näringslivsutvecklare inom Umeå kommun, och har tidigare erfarenhet från bland annat Business Sweden och livsmedelsindustrin.

Marie Gidlund

Sweden Food Arena är ett samverkansprojekt inom ramen för livsmedelsstrategin där företag inom hela livsmedelskedjan arbetar gemensamt för en innovativ, hållbar och konkurrenskraftig svensk livsmedelssektor. I dag ingår drygt 60 företag och organisationer i arenan, och tillsammans arbetar de för att åstadkomma en avsevärt ökad satsning på forskning och innovation inom hela livsmedelssektorn.Som verksamhetsledare för Sweden Food arena kommer Marie att ansvara för att etablera och leda utvecklingsarbetet.

-          Jag ser verkligen fram emot att få leda skapandet av en arena för forskning, innovation och utveckling för att stärka en av Sveriges största branscher, livsmedelsbranschen. Med livsmedel, primärproduktion och handel i världsklass kan vi öka vår självförsörjningsgrad nationellt, och öka exporten, vilket stärker Sverige som nation, säger Marie Gidlund.

Marie är utbildad civilingenjör från Luleå Tekniska Universitet och har lång erfarenhet av näringslivsfrämjande arbete inom både stat och kommun, samt en bakgrund i livsmedelssektorn. Senast kommer hon från rollen som näringslivsutvecklare inom Umeå kommun, där hon bland annat jobbat med att stärka industrin i regionen med fokus på forskning och affärsutveckling.

-          Det är med stor tillfredställelse jag och styrelsen nu tillkännager att Marie Gidlund rekryterats som verksamhetsledare för Sweden Food Arena. Maries erfarenhet, kompetens och driv kommer att vara en stor tillgång när vi nu skall börja etablera Arenan för fullt och börja göra skillnad, säger Per Arfvidsson, styrelseordförande i Sweden Food Arena.

Följande personer ingår i styrelsen för Sweden Food Arena:
Per Arfvidsson, Lantmännen, ordförande
Håkan Björklund, Axfood
Karin Brynell, Svensk Dagligvaruhandel
Håkan Christensson, Lyckeby Culinar
Patrik Hansson, Arla Foods
Björn Hellman, Livsmedelsföretagen
Anders Holmestig, LRF
Malin Jennerholm, Orkla
Anna-Kajsa Lidell, Food for Progress
Anna Malmhake, The Absolut Company
Andreas Sbrodiglia, ICA

Läs mer om Sweden Food Arena här: https://tillvaxtverket.se/swedenfoodarena

Kontakt och mer information
Per Arfvidsson, ordförande Sweden Food Arena, +46(0)70 281 61 06
Maria Gidlund, +46(0)70 611 21 10

Marie Gidlund

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Food, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.

Svensk Dagligvaruhandel listar bekämpningsmedel27.11.2019 14:00:00 CETPressmeddelande

För att få större kraft att påverka producenter utanför EU att ta bort oönskade bekämpningsmedel har Svensk Dagligvaruhandel sammanställt en lista med bekämpningsmedel som bör fasas ut vid produktion av färsk frukt och grönt i länder utanför EU. Målet är att minska användningen av känt problematiska bekämpningsmedel som också är förbjudna inom EU. Genom att offentliggöra listan vill Svensk Dagligvaruhandel öka fokus och kunskapen kring bekämpningsmedel och därmed inspirera andra svenska och utländska aktörer att ställa liknande krav.

Anamma Formbar Färs från Orkla Foods är Årets Dagligvara 2019.10.10.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Igår utsåg dagligvarubranschen Anamma Formbar Färs från Orkla Foods till Årets Dagligvara 2019. Anamma Formbar Färs är en vegansk färs av sojaprotein som nått goda försäljningsframgångar i dagligvaruhandeln sedan den lanserades under 2018. – Anamma Formbar Färs är ett tydligt bevis på hur bra det kan bli när ett större livsmedelsföretag tar vegotrenden på allvar och innoverar i takt med konsumenternas behov och efterfrågan, säger juryns ordförande Karin Brynell. Läs mer om juryns motivering och hur Anamma Formbar Färs klarade kriterierna på www.aretsdagligvara.se Förutom utmärkelsen får Orkla Foods reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 SEK i någon av sponsorn Nent Groups radiokanaler. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren en prischeck på 400 000 SEK att använda till deras tjänster. För ytterligare kontakt; Karin Brynell, ordförande i juryn för Årets Dagligvara, 0709-758085 Anna Jönsson, pressansvarig Årets Dagligvara, 0709- 803209 OM PRISET ÅRETS DAGLIGVARA Syftet med År

En läsk, en alkoholfri öl och en formbar vegofärs – de nominerade till Årets Dagligvara 2019 är klara!11.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart vilka produkter som nominerats till det ärofyllda priset Årets Dagligvara. I år är det den alkoholfria ölen A Ship Full of IPA från Spendrups Bryggeri, Anamma Formbar Färs från Orkla Foods och Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsberg Sverige som tävlar om utmärkelsen. Den slutliga vinnaren utses av branschen den 9 oktober på branschträffen Fast Moving.