Hon blir verksamhetschef på Sweden Food Arena

I maj 2018 lanserades Sweden Food Arena – en bred satsning för att driva forskning och innovation inom hela livsmedelskedjan i Sverige. Nu står det klart att Marie Gidlund tillträder som verksamhetsledare för arenan den 1 maj i år, och att arbetet därmed kan påbörjas fullt ut. Marie arbetar i dag som näringslivsutvecklare inom Umeå kommun, och har tidigare erfarenhet från bland annat Business Sweden och livsmedelsindustrin.

Marie Gidlund

Sweden Food Arena är ett samverkansprojekt inom ramen för livsmedelsstrategin där företag inom hela livsmedelskedjan arbetar gemensamt för en innovativ, hållbar och konkurrenskraftig svensk livsmedelssektor. I dag ingår drygt 60 företag och organisationer i arenan, och tillsammans arbetar de för att åstadkomma en avsevärt ökad satsning på forskning och innovation inom hela livsmedelssektorn.Som verksamhetsledare för Sweden Food arena kommer Marie att ansvara för att etablera och leda utvecklingsarbetet.

-          Jag ser verkligen fram emot att få leda skapandet av en arena för forskning, innovation och utveckling för att stärka en av Sveriges största branscher, livsmedelsbranschen. Med livsmedel, primärproduktion och handel i världsklass kan vi öka vår självförsörjningsgrad nationellt, och öka exporten, vilket stärker Sverige som nation, säger Marie Gidlund.

Marie är utbildad civilingenjör från Luleå Tekniska Universitet och har lång erfarenhet av näringslivsfrämjande arbete inom både stat och kommun, samt en bakgrund i livsmedelssektorn. Senast kommer hon från rollen som näringslivsutvecklare inom Umeå kommun, där hon bland annat jobbat med att stärka industrin i regionen med fokus på forskning och affärsutveckling.

-          Det är med stor tillfredställelse jag och styrelsen nu tillkännager att Marie Gidlund rekryterats som verksamhetsledare för Sweden Food Arena. Maries erfarenhet, kompetens och driv kommer att vara en stor tillgång när vi nu skall börja etablera Arenan för fullt och börja göra skillnad, säger Per Arfvidsson, styrelseordförande i Sweden Food Arena.

Följande personer ingår i styrelsen för Sweden Food Arena:
Per Arfvidsson, Lantmännen, ordförande
Håkan Björklund, Axfood
Karin Brynell, Svensk Dagligvaruhandel
Håkan Christensson, Lyckeby Culinar
Patrik Hansson, Arla Foods
Björn Hellman, Livsmedelsföretagen
Anders Holmestig, LRF
Malin Jennerholm, Orkla
Anna-Kajsa Lidell, Food for Progress
Anna Malmhake, The Absolut Company
Andreas Sbrodiglia, ICA

Läs mer om Sweden Food Arena här: https://tillvaxtverket.se/swedenfoodarena

Kontakt och mer information
Per Arfvidsson, ordförande Sweden Food Arena, +46(0)70 281 61 06
Maria Gidlund, +46(0)70 611 21 10

Marie Gidlund

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Food, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.

Fortsatt stark försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln under maj16.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,2 procent under maj 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter var tillväxten 9,3 procent. Utvecklingen kan jämföras med den genomsnittliga utvecklingen för 2019 som var 3,1 procent. Den starka utvecklingen kan till stor del förklaras av en ökad försäljningsvolym.

9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin4.6.2020 08:31:21 CESTPressmeddelande

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.

Kraftig försäljningstillväxt för e-handeln av mat under april15.5.2020 06:30:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under april 2020 jämfört med samma månad 2019 visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Under månaden exploderade e-handeln som ökade med 101,2 procent, vilket är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017. Tillväxten kan också jämföras med genomsnittet per månad under perioden 2017-2019 som ligger runt 25 procent. Hemleverans ökade med 56,8 procent och upphämtning i butik med hela 188,1 procent.