Hon gick genom eld för sina barn – Emma är Årets livräddare

I bara trosor gick sexbarnsmamman Emma Schols in i elden för att rädda sina barn ur det brinnande huset. Med svåra brännskador på 93 procent av kroppen överlevde hon mot alla odds. På Svenska hjältar-galan ikväll utses hon till Årets livräddare 2020. ”Jag känner en enorm tacksamhet för varje dag vi får vara tillsammans hela familjen”, säger hon.

Emmas rehabilitering har gått snabbare än någon läkare kunnat tro. I dag kan hon göra många saker hon tidigare bara drömde om att klara igen. Foto: BNC

Det var i september 2019 som det värsta tänkbara inträffade. Sexbarnsmamman Emma Schols, 31, sov ensam hemma med barnen. Plötsligt hörde hon att det brann i villans nedervåning, där två av hennes yngre söner befann sig.

– De hade precis vaknat och gått ner, så jag rusade efter. Då hade jag inte förstått hur illa det skulle komma att bli. Min enda tanke var att jag måste få ut killarna som tagit skydd i lekrummet, säger Emma Schols.

Precis när hon började öppna ytterdörren fick elden syre. Det blev en explosion.

– Jag kastade mig som en sköld över pojkarna så att de inte skulle bli skadade. När lågorna slog emot mig var det som att hela ryggen brann. Men jag fortsatte. Jag kastade ut pojkarna genom ytterdörren och låste så att de inte skulle komma in igen. De var livrädda.

Emma skrek till barnen på övervåningen att de skulle ta sig ut på balkongen.

– Då var det eld i hela trappen. För varje trappsteg tänkte jag att ”det här går inte” men sen tänkte jag att det måste gå för fyra av mina barn är ju kvar där uppe. Det är så hett att fotsulorna börjar släppa från fötterna. De bara hänger som i trådar.

Dottern Nellie, 9 år, hade hoppat från övervåningen för att springa till en granne och hämta hjälp. Äldsta sonen William, 11, försökte få ner en stege så att de som var kvar skulle kunna klättra ut.

– Pojkarna fick en chock när jag kom ut på balkongen. Jag blödde och hade öppna brännsår över hela kroppen. Huden på bröstet hade börjat rulla bort och håret var bara som en kolbit på huvudet.

Emma insåg att minsta dottern Mollie, 1 år, inte var ute på balkongen.

– Jag tänkte att om hon är kvar där inne då lever hon nog inte längre men jag måste försöka få ut henne.

Sönerna på balkongen försökte stoppa Emma från att ge sig in brandinfernot igen. Men hon hade bestämt sig och lyckades dra sig fram utmed golvet in i sovrummet.

– Det var så tjock rök och så svårt att andas. Jag var så fruktansvärt trött men kunde se genom röken hur Mollie stod där i sin spjälsäng och grät och var jätterädd. Då fick jag plötsligt en sån enorm kraft och lyckades ta mig upp på fötter och lyfta upp henne.

De sex barnen klarade sig utan knappt några skador alls. Emma låg i respirator i tre veckor, svävande mellan liv och död. Det är ovanligt att människor överlever ens 90-procentiga brännskador. Emmas kropp var brännskadad till 93 procent.

– Det första jag tänkte när jag vaknade var: ”Lever barnen”?

Sedan i våras är Emma hemma hos familjen igen, i den lägenhet de bor i medan de väntar på att huset ska byggas upp igen. Utöver den rehabträning hon behöver göra varje dag är hon även tillbaka på hästryggen och hittar på roliga utflykter och bus med barnen.

Juryns motivering:

”Emma är en hjälte för att hon utan att tveka gick igenom elden för att rädda livet på sina sex barn. Trots svåra och omfattande brännskador har hon också kämpat sig tillbaka till livet.”

Helena Mastberg, chef Svenska Hjältar, Aftonbladet. Tel: 076-772 63 30. E-post: helena.mastberg@aftonbladet.se.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Aftonbladet Svenska hjältar

Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007. Varje år skriver vi om hundratals vardagshjältar som visat prov på mod, civilkurage och medmänsklighet. Av dessa utser vår jury sex hjältar som prisas på Svenska Hjältar-galan i december på Aftonbladet.se och i TV3. Svenska hjältars jury 2020 består av: Prinsessan Sofia, Janne Andersson, Morgan Alling, överbefälhavare Micael Bydén, ärkebiskop Antje Jackelén, Margaux Dietz, Kodjo Akolor, Marika Carlsson, Shima Niavarani, och ordföranden Kristin Kaspersen.

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.