Hon ska predika för 1000 konfirmander

Josefine Jehrlander, präst i Kungsåra pastorat, Västerås, fick årets Lydiapris. Ett pris som bland att innebär att hon nu på lördag predikar digitalt för över 1000 konfirmander och unga.
Josefine Jehrlander tar emot Lydiapriset av biskop Mikael Mogren. Foto: Västerås stift

Lydiapriset delas årligen ut till ”en prästvigd kvinna som gjort skillnad i ungdomsarbetet i Västerås stift” och i Josefines prismotivering lyfts fram att hon byggt upp ett konfirmand- och ungdomsarbete nästan från grunden.

-          När jag kom till Irsta fanns det inte så många konfirmander och inget stort ungdomsarbete, säger Josefine. Idag har vi ett stort gäng assistenter, många konfirmander även om det kan gå lite i vågor, och en stor grupp ”kärnungdomar”.

Hon lyfter fram tre grundstenar för att bygga upp ett konfirmand- och ungdomsarbete; goda kontakter, uthållighet och att vara tillgänglig.

-          Tillsammans med pedagogen Anna Knutsson, som också var ny på sin tjänst, sökte jag tidigt upp skolan och fritidsgården. Vi ville träffa alla som jobbar med ungdomar på orten, fick bra kontakt och är ofta där.

En del av Lydiapriset består i att predika på stiftskonfirmanddagen Älskad. För Josefine blir det i en digital gudstjänst och hon predikar inte ensam.

-          Det är två ungdomar från församlingen, Ida Malmström och Frida Widén Liljekvist, som predikar tillsammans med mig. Det är egentligen dom som predikar mest och jag litegrann. Vi har skrivit allt tillsammans men det är deras tankar. Och det kommer att märkas!

Lydiapriset har fått sitt namn efter två Lydior. Den ena är Lydia Wahlström, född 1869 och uppvuxen i Barkarö, Västerås. Lydia Wahlström engagerade sig i kampen för allmän och kvinnlig rösträtt, skrev om den svenska kvinnorörelsens historia och efter sin pension kämpade hon mot totalitära rörelser som nazism, fascism och kommunism. Hon drev också oförtröttligt kravet på kvinnors rätt att prästvigas.

Den andra Lydia som gett namn åt priset är Lydia från Thyatira, en viktig person i den tidiga kristna kyrkan. Lydia var storföretagare, handlade med tyger och hade en stark position som ledare.

Lydiapriset har delats ut sedan 2012 och instiftades på initiativ av biskop Mikael Mogren som då var stiftsadjunkt. Han ser det som ett viktigt pris kring kvinnligt ledarskap.

-          Lydia från Thyatira var en ledare i den tidiga kyrkan och Lydia Wahlström var en stor ledare från Västerås, säger Mikael Mogren. Det ger framtidshopp med dagens kvinnor som är ledare i kyrkan. Lydiapristagarna fungerar som viktiga förebilder.

Kontakt och info

Cecilia Redner
cecilia.redner@svenskakyrkan.se

Josefine Jehrlander
josefine.jehrlander@svenskakyrkan.se

Josefine Jehrlander tillsammans med Ida Malmström och Frida Widén Liljekvist. Tillsammans predikar de på ett tusental konfirmander på lördag.