Hopp och framsteg inom barncancerforskningen

9.11.2016 09:26 | Barncancerfonden

Onsdag 9 november samlas flera av landets främsta forskare inom barncancer för att föreläsa och dela med sig av resultat från aktuell forskning på Barncancerfondens populärvetenskapliga konferens Hopp&Framsteg. Kerstin Sollerbrant, forskningschef på Barncancerfonden, berättar om läget inom den svenska barncancerforskningen idag och Erik Ågren, lärare och barncanceröverlevare, delar med sig av sina erfarenheter av att insjukna och behandlas för cancer som ung. Samtliga föreläsningar på Hopp&Framsteg webbsänds live med start 16.30 idag.

Just nu pågår över 200 olika forskningsprojekt med finansiering från Barncancerfondens givare. Tio barncancerforskare föreläser idag på konferensen Hopp&Framsteg.

På Hopp&Framsteg delar 10 forskare med sig av resultat och insikter från sitt arbete. Barncancerfondens generalsekreterare Per Leander hälsar välkommen och forskningschef Kerstin Sollerbrant berättar om forskningsläget idag och om de utmaningar som forskningen och vården står inför för att kunna nå en högre överlevnad än dagens 80 procent. Deltagarna får också lyssna på föreläsningen ”Medgång motgång framgång” av Erik Ågren som själv drabbades av cancer i barndomen.

– Vid årets Hopp&Framsteg får vi ta del av spännande ny forskning kring immunterapi. Det är en ny behandlingsform som kan komma att bidra med mycket i framtiden. Därefter har vi tre olika teman där vardera tre forskare föreläser. Två av dessa teman är hjärntumörer och leukemier som är de två cancerdiagnoser som är allra vanligast bland barn, säger Kerstin Sollerbrant, forskningschef på Barncancerfonden.

– I år har vi också fertilitet som ett tema. Att genomgå cancerbehandling som barn kan leda till försämrad fertilitet eller infertilitet, och att försöka motverka sådana komplikationer är viktigt för att ge de barn som överlever cancer ett så gott liv som möjligt, säger Sollerbrant.

Deltagande forskare
Dessa tio forskare presenterar sitt arbete på Hopp&Framsteg:

Andreas Lundqvist, docent och forskargruppchef, Karolinska institutet
Att använda kroppens eget immunförsvar till att behandla cancer

Gisela Barbany, docent, Karolinska institutet
Kartläggning av genetiska förändringar i leukemiceller som påverkar utfall vid barnleukemi

Jonas Abrahamsson, docent och överläkare, Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus
Varför botas inte alla barn med akut myeloid leukemi?

Mats Heyman, docent och överläkare, Karolinska institutet
Nytt behandlingsprotokoll för den största barncancerdiagnosen akut lymfatisk leukemi (ALL) – planerna på ett Europeiskt samarbete

Susanne Fransson, forskarassistent, Göteborgs universitet
Genetiska markörer som grund för terapeutiska beslut i neuroblastom

Fredrik Swartling, forskargruppledare, Uppsala universitet
Biologin bakom behandlingsresistens och återfall av medulloblastom

Magnus Sabel, överläkare, Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus
Fysisk aktivitet via dataspel för barn behandlade för hjärntumör

Jan-Bernd Stukenborg, docent, Karolinska institutet
Sena effekten infertilitet - Försök att rädda framtida fertilitet

Kirsi Jahnukainen, professor, Karolinska instiutet
Fertilitsbevarande åtgärder hos barncancerpatienter

Lena Wettergren, docent, Karolinska institutet
Oroar man sig kring att ha barn och vad kan man göra åt det?

Se konferensen via webbsändning
Hela Hopp&Framsteg och samtliga föreläsningar sänds live på Barncancerfondens webbplats.

Sändningen startar kl.16.30.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Tegin, pressansvarig
E-post: maria.tegin@barncancerfonden.se