Hoppet lever om ett orienterings-VM i oktober – beslut senast 1 juli

Ambitionen är att orienterings-VM avgörs i oktober, men det förutsätter att i princip samtliga medlemsnationer kan delta på rättvisa villkor. Definitivt beslut fattas senast 1 juli. "Nu har vi mer att förhålla oss till. Det är bra för vår vidare planering", säger förbundskapten Håkan Carlsson.

Den gångna helgen hade Internationella Orienteringsförbundet (IOF) ett councilmöte där en av punkterna var det internationella tävlingsprogrammet, vilket liksom samhället i övrigt har blivit kraftigt påverkat av coronapandemin.

Nyligen meddelades att sprint-VM i Danmark inte kommer att avgöras 6-11 juli som planerat, att EM i Estland ställs in liksom världscupfinalen i Italien.

Nu slår IOF fast att målsättningen är att VM flyttas till oktober, men för att mästerskapet ska bli av krävs att i princip alla potentiella deltagare faktiskt kan vara med (om ett fåtal nationer hindras av reserestriktioner kan det vara okej), samt att de aktiva kan förbereda sig på ett vettigt sätt inför VM. Det sistnämnda handlar om att de ska kunna röra sig fritt och därmed träna orientering senast tre månader före VM.

Beslut ska fattas senast den 1 juli.

- Nu har vi mer att förhålla oss till; när IOF har som ambition att genomföra VM i höst samt ett datum för deadline när de tar definitivt besked. Det är bra för vår vidare planering och vi hoppas nu att läget och därmed restriktioner snart förändras så vi kan genomföra läger på hemmaplan tillsammans med landslaget, säger Sveriges förbundskapten Håkan Carlsson.

- Tills vidare fortsätter vi med att stötta landslagslöparna i deras hemmiljöer och ska efter påskhelgen köra igång med lite digitala träffar med landslagsgrupperna.

Om VM inte kan avgöras i oktober ställs det in. Då kommer Danmark istället att erbjudas att vara VM-arrangör längre fram.

Gällande junior-VM i Turkiet – ursprungligen planerat till månadsskiftet juni-juli – så ska det arrangeras senast 31 oktober. Förutsättningar är även här att de flesta nationerna kan delta samt att de aktiva kan träna orientering ett par månader före mästerskapet. Kan JVM inte arrangeras före november ställs det in, och i så fall är tanken att nästa års JVM ska addera en speciell klass för de aktiva som är sistaårsjuniorer i år.

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 86 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.

Succé för hittaut – rekordmånga väljer coronasäker motion med karta19.5.2020 11:32:28 CESTPressmeddelande

I princip alla idrottstävlingar är inställda med anledning av coronapandemin. Orienteringen däremot upplever en boom. Detta mycket tack vare de olika formerna av motionsorientering, där Svenska Orienteringsförbundets hittaut redan har slagit alla rekord. "I de här tiderna har idrotten en viktigare uppgift än någonsin att fylla. Att folk isoleras och blir stillasittande är livsfarligt. Det är fantastiskt kul att så många upptäcker hittaut", säger Susanne Söderholm, förbundschef.