Hörselskadades kulturpris till Jimmy Uller från Åtvidaberg

Skådespelaren och musikern Jimmy Uller samt deckarförfattaren Marie Bengts fick på tisdagen ta emot Jan-Peter Strömgrens Kulturpris 2022. Ett pris som uppmärksammar hörselskadades insatser inom kulturområdet.
Jimmy Uller och Marie Bengts. Foto: Lasse Hejdenberg/Peter Knutson

– Marie Bengts och Jimmy Uller är förebilder, som talar öppet om att ha hörselnedsättning och tinnitus. De berikar vårt kulturliv och visar vägen för andra hörselskadade, säger juryns ordförande, HRFs förbundsordförande Mattias Lundekvam.

Många musiker med hörapparater

Jimmy Uller är skådespelare och musiker född i Motala, uppväxt i Linköping och bor i Åtvidaberg. Han har haft roller i bland annat Dogville och Den osannolike mördaren. Spelar trummor i flera band och har turnerat med bland andra Mats Ronander och Ebbot Lundberg.

Han förklarar sig ”stolt, glad och hedrad” över priset och berättar att han ständigt möter hörselskadade inom film- och musikvärlden.
– Mycket har förändrats på senare år. Vi är många musiker som använder hörapparater i dag – och pratar om det.

”Hörselsmart öppenhet”

En märkbart rörd Marie Bengts tog emot priset och juryns motivering, som berömmer henne för ”hörselsmart öppenhet”.

– Jag förstod tidigt vikten av att vara öppen. Det sitter i ryggmärgen att inleda nya bekantskaper med information om att jag hör dåligt. Detta för att skapa förståelse, uppmuntra till tydlighet och i mesta möjliga mån undvika missförstånd, berättar hon.
– Även om jag har upplevt hörselskadan som frustrerande och tröttsam, har jag aldrig någonsin skämts över den. Snarare har den blivit en del av min personlighet.

Om pristagarna

Jimmy Uller, född 1951, har varit verksam inom musik, teater, tv och film hela livet. Östgöte, som i dag bor i Åtvidaberg. Har haft hörselnedsättning och tinnitus sedan ungdomen, ”på grund av allt trummande”, och använder i dag hörapparater.

Jimmy Ullers diplom med motivering (pdf)

Marie Bengts, född 1968, skriver pusseldeckare i 1950-talsmiljö. Debuterade 2017 med pusseldeckaren ”En sax i hjärtat”, följd av ”Döden klär i domino” (2019) och ”Inferno i snö” (2021). Nu arbetar hon med sin fjärde bok. Böckerna kretsar kring den färgstarka sömmerskan Hannah Lönn. Marie Bengts kommer från Småland och bor i Stockholm. Hon är hörselskadad sedan barndomen och använder hörapparater.

Marie Bengts diplom med motivering (pdf)

Om hörselskadades kulturpris

Jan-Peter Strömgrens Kulturpris har instiftats av Hörselskadades Riksförbund (HRF) och uppgår i år till totalt 20.000 kronor. Det delas ut årligen till hörselskadade personer verksamma inom kulturområdet av en jury av hörselskadade. Årets jury bestod av Mattias Lundekvam (HRFs förbundsordförande), Jonas Sahlberg (HRFs förbundskassör), Jan-Peter Strömgren (HRFs tidigare förbundsordförande), Thomas Lindberg (musiker/sångare) och Tove Lagerqvist (författare).

Jimmy Uller och Marie Bengts. Foto: Lasse Hejdenberg/Peter Knutson
Jimmy Uller, skådespelare och musiker. Foto: Lasse Hejdenberg.

08-457 55 00http://www.hrf.se
Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största intresseorganisationer av och för hörselskadade. Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle, där Sveriges 1,5 miljoner hörselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet. Läs mer på hrf.se

Nu avskaffas Fritt val av hörapparater i Stockholm:  ”Äntligen stopp för ett havererat vårdsystem”14.11.2023 07:35:34 CET | Pressmeddelande

Nu är det klart att Region Stockholm avskaffar det hårt kritiserade hörselvårdssystemet ”Fritt val” i januari 2025. Och Hörselskadades Riksförbund (HRF) jublar. – Lättnaden är enorm. I tolv år har vi stöttat och tagit strid för förtvivlade människor som hamnat i kläm i detta system. Nu ska det äntligen få ett slut, säger Agneta Österman Lindquist, distriktsordförande för HRF Stockholms län.

Hörselskadades Dag imorgon – med brist på hörselvård i stora delar av landet20.10.2023 12:21:20 CEST | Pressmeddelande

I morgon, lördag 21 oktober, är det Hörselskadades Dag runt om i landet, med aktiviteter på ett 30-tal orter. Men väntetider på över ett år kastar skugga över dagen på många håll. – Läget är akut. Nu måste landets regioner att kraftsamla för att komma till rätta med köerna, säger Mattias Lundekvam, förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund (HRF).