Hörseltest viktigt för att förebygga utveckling av demens

Obehandlad hörselnedsättning är den största riskfaktorn för demens, enligt en artikel i den vetenskapliga tidskriften The Lancet. Nu uppmanar Hörselskadades Riksförbund (HRF) allmänheten att göra ett enkelt gör-det-själv-test under nästa vecka – Hörselveckan.

HRFs Hörseltestaren är ett vetenskapligt validerat gör-det-själv-test på webben och som app.

Över 1,5 miljoner människor i Sverige har en hörselnedsättning. Men många har inte sökt hjälp hos hörselvården eller ens testat sin hörsel, vilket kan innebära en stor hälsorisk. Vanliga konsekvenser är till exempel tinnitus, utmattning, värk och olika stressymptom.

Det finns också ett tydligt samband med demens, visar forskning. Nyligen konstaterade en artikel i vetenskapliga tidskriften The Lancet att ”obehandlad hörselnedsättning” är den största riskfaktorn av tolv när det gäller utveckling av demens. Det är därför viktigt att tidigt upptäcka hörselnedsättning och snabbt få hörselvård, till exempel hörapparatutprovning och annan rehabilitering.

Nu uppmanar HRF allmänheten att kolla sin hörsel under Hörselveckan, den 12–18 oktober, med Hörseltestaren, www.hörseltestaren.se. Det är ett kostnadsfritt, vetenskapligt validerat screeningtest som de flesta kan göra på ett par minuter hemma i soffan, tryggt och coronasäkert. Hörseltestaren mäter förmågan att uppfatta tal i brus. Om det finns tecken på hörselnedsättning är det viktigt att boka tid hos hörselvården.

Hörselveckan, 12–18 oktober

Under Hörselveckan, den 12-18 oktober, uppmärksammar HRF hörselskadades situation, runt om i landet. För kontakt med HRF lokalt: www.hrf.se/lokalt
Hela veckan webbsänds ”HRF Talks” – en serie föredrag med hörseltema. Läs mer på www.hrf.se/HRFtalks

Bilder

Ladda ned bild
På bara några minuter visar Hörseltestaren om det finns tecken på en hörselnedsättning.
Ladda ned bild

Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största intresseorganisationer av och för hörselskadade. Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle, där Sveriges 1,5 miljoner örselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet. Läs mer om HRF på www.hrf.se