Hörseltest viktigt för att förebygga utveckling av demens

Obehandlad hörselnedsättning är den största riskfaktorn för demens, enligt en artikel i den vetenskapliga tidskriften The Lancet. Nu uppmanar Hörselskadades Riksförbund (HRF) allmänheten att göra ett enkelt gör-det-själv-test under nästa vecka – Hörselveckan.
HRFs Hörseltestaren är ett vetenskapligt validerat gör-det-själv-test på webben och som app.

Över 1,5 miljoner människor i Sverige har en hörselnedsättning. Men många har inte sökt hjälp hos hörselvården eller ens testat sin hörsel, vilket kan innebära en stor hälsorisk. Vanliga konsekvenser är till exempel tinnitus, utmattning, värk och olika stressymptom.

Det finns också ett tydligt samband med demens, visar forskning. Nyligen konstaterade en artikel i vetenskapliga tidskriften The Lancet att ”obehandlad hörselnedsättning” är den största riskfaktorn av tolv när det gäller utveckling av demens. Det är därför viktigt att tidigt upptäcka hörselnedsättning och snabbt få hörselvård, till exempel hörapparatutprovning och annan rehabilitering.

Nu uppmanar HRF allmänheten att kolla sin hörsel under Hörselveckan, den 12–18 oktober, med Hörseltestaren, www.hörseltestaren.se. Det är ett kostnadsfritt, vetenskapligt validerat screeningtest som de flesta kan göra på ett par minuter hemma i soffan, tryggt och coronasäkert. Hörseltestaren mäter förmågan att uppfatta tal i brus. Om det finns tecken på hörselnedsättning är det viktigt att boka tid hos hörselvården.

Hörselveckan, 12–18 oktober

Under Hörselveckan, den 12-18 oktober, uppmärksammar HRF hörselskadades situation, runt om i landet. För kontakt med HRF lokalt: www.hrf.se/lokalt
Hela veckan webbsänds ”HRF Talks” – en serie föredrag med hörseltema. Läs mer på www.hrf.se/HRFtalks

Bilder

Ladda ned bild
På bara några minuter visar Hörseltestaren om det finns tecken på en hörselnedsättning.
Ladda ned bild

08-457 55 00http://www.hrf.se
Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största intresseorganisationer av och för hörselskadade. Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle, där Sveriges 1,5 miljoner örselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet. Läs mer om HRF på www.hrf.se

Region Uppsala kan införa kritiserat vårdsystem – vill ge hörapparatföretag ”extra förtjänst”20.12.2023 08:02:39 CET | Pressmeddelande

Region Uppsala kan vara på väg att införa hörselcheckar. I morgon, torsdag, tas beslut om ett hårt kritiserat vårdsystem som Region Stockholm nyligen beslutade att skrota. – Det här är chockerande. Regionen föreslås gynna hörapparatföretag på patienternas bekostnad, säger Mattias Lundekvam, förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund (HRF).

Nu avskaffas Fritt val av hörapparater i Stockholm:  ”Äntligen stopp för ett havererat vårdsystem”14.11.2023 07:35:34 CET | Pressmeddelande

Nu är det klart att Region Stockholm avskaffar det hårt kritiserade hörselvårdssystemet ”Fritt val” i januari 2025. Och Hörselskadades Riksförbund (HRF) jublar. – Lättnaden är enorm. I tolv år har vi stöttat och tagit strid för förtvivlade människor som hamnat i kläm i detta system. Nu ska det äntligen få ett slut, säger Agneta Österman Lindquist, distriktsordförande för HRF Stockholms län.

Hörselskadades Dag imorgon – med brist på hörselvård i stora delar av landet20.10.2023 12:21:20 CEST | Pressmeddelande

I morgon, lördag 21 oktober, är det Hörselskadades Dag runt om i landet, med aktiviteter på ett 30-tal orter. Men väntetider på över ett år kastar skugga över dagen på många håll. – Läget är akut. Nu måste landets regioner att kraftsamla för att komma till rätta med köerna, säger Mattias Lundekvam, förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund (HRF).